In de ontwikkeling van het kunstgebeuren stellen we steeds en opnieuw vast dat de essentiële stoot tot het ontstaan van een nieuwe stijl wordt gegeven door een te vergaand maniërisme van de voorafgaande. Alhoewel deze regel algemeen geldend is, ontstaat toch geen enkele nieuwe tendens of zij draagt de sporen van, of grijpt terug naar een eerder in de tijd ontstaan kunstfenomeen.
Wanneer in Engeland, doch meer specifiek in Amerika omstreeks de vijftiger jaren de pop-art ontstaat, is zij tegelijk een felle reactie tegen het stuurloos geworden abstract-expressionisme, waarbij het gevoel, de emotionele drijfveer was losgeslagen, en een teruggrijpen naar een filosofie die reeds bij het dadaïsme in de beginjaren van de twintigste eeuw (1910-1913) gemanifesteerd werd. Een beweging, die alhoewel hoofdzakelijk literair, toch ook op plastisch gebied haar rol heeft gespeeld door een volledige afrekening met de klassieke opvattingen, die reeds door Constable en Delacroix, maar verder doorgedreven door Van Gogh, Gauguin, de Nabis, de cubisten en expressionisten bestreden werden. Zij waren het, die de renaissance-idealen en de daarop gevestigde traditie verwierpen.
De pop-art zocht dan ook zijn inspiratie bij deze groep van op hun tijd vooruitlopende kunstenaars, om verder vorm te geven aan hun verlangen, de realiteit opnieuw in het werk te integreren. De door Marcel Duchamp reeds aangewende ready-made's krijgen bij de popartiesten, met Rauschenberg en Jasper Johns aan het hoofd, de volle belangstelling. Zij zijn een schepping die de meest toegepaste techniek zullen vormen waardoor assemblages ontstaan, die hun ideaal, t.w. de weergave van het onmiddellijk ervaren leefmilieu, ten volle realiseren.
Pol Mara werd in Antwerpen geboren, zodat hij reeds als kind met de vitaliteit en drukte van deze grote stad en haven in aanraking kwam. Zo groeide in hem van jongsaf een rusteloosheid die hem tot talrijke reizen aanspoorde. Van 1956 af doorkruiste hij heel ons werelddeel, wat de gelegenheid bood tot exposeren in tal van steden, tenslotte werd Europa hem nog te eng en stak hij naar de Verenigde Staten over. Zijn verblijf in de Nieuwe Wereld bleek van het grootste belang voor de ontplooiing van zijn persoonlijkheid, want daar vond hij in de massale, bruisende en tevens brutale consumptiemaatschappij de stuwende kracht voor zijn scheppingsdrang. Die ontdekking spoorde hem aan te zoeken naar een techniek en stijl, die hem toelieten, dat nieuw levensbeeld en de eigen Amerikaanse mentaliteit uit te drukken. Hij vond een aanwijzing in de film en fotografie, maar veroverde niettemin een persoonlijke vormentaal, als geen andere geschikt om zijn doel te bereiken. Zij liet hem toe, de thematiek van de Amerikaanse pop-artiesten op een totaal nieuwe manier te concretiseren.