Dit beeld van de H. Lucia is zeer mooi en toch blijkt er iets geheimzinnigs aan. Is het u niet opgevallen dat de naam van de heilige in de titel tweemaal vermeld wordt ? De reden is dat wij de naam van de beeldhouwer niet kennen. Naar de bestaande gewoonte zouden wij dus kunnen gewagen van een anonieme, een onbekende meester, maar te Parijs waar het kunstwerk enige jaren geleden tentoongesteld werd, heeft men het anders gedaan. Men heeft hem naar het beeld zelf de Meester van de H. Lucia geheten.
Over de kunstenaar en zijn leven weten wij alleen dat hij dit beeld gemaakt heeft. Niettemin mogen wij veronderstellen dat het niet zijn enig werk is. Een kunstenaar met een plastisch uitdrukkingsvermogen als hij te genieten geeft is niet aan zijn proefstuk. Als wij zijn H. Lucia bekijken, wordt het duidelijk dat hij de visie had van een rasecht beeldhouwer en ongetwijfeld gewoon was met fijner werktuigen dan hamer en beitel om te gaan.
Ook de geschiedenis van het beeld blijft in het duister gehuld. Wie heeft het besteld ? Welke bedoeling had de opdrachtgever ? Was het beeld bestemd voor een bedevaartplaats, een kerk of kapel ? Hoe kwam het in de parochiekerk van Oostham terecht ? Daarover is niets bekend. Er staat zelfs nergens geschreven dat het beeld de H. Lucia voorstelt. Alleen de traditie wil dat zij het is, al zijn er ook andere gegevens die de toeschrijving schijnen te wettigen.