Phidias, Raphaël, Seurat creëerden de kunstwerken van hun tijd, met middelen eigen aan die tijd. Sindsdien werden evenwel de gezichtsvelden ruimer. De kunst heeft bezit genomen van gebieden die haar destijds ontzegd waren. Hierin kan men o.m. gebruik maken van een mathematische denkwijze die, ondanks rationele elementen, tal van ideologische gegevens bevat die een uitzicht bieden op nog onontgonnen terreinen.' Deze woorden van Max Bill kunnen een eerste inzicht verschaffen in zijn artistieke opvattingen.
Professor aan het Hoger Instituut voor plastische kunsten te Hamburg en Raadslid in het Zwitserse federale Parlement, is Max Bill tevens beeldhouwer, schilder, architect en typograaf ; hij ontwerpt vormen voor de industrie, organiseert tentoonstellingen en streeft er naar zijn opvattingen op pedagogisch en politiek terrein ingang te doen vinden.
Een ring, een samovar, een toneeldecor, een gebouw, een schrijfmachine, dit alles kan de signatuur Max Bill dragen, evenals een publicatie over concrete kunst, een schilderij, en tenslotte zelfs een sculptuur. Kortom, hij is een fervent voortzetter van de ideëen van het Bauhaus.
Nog jong voelde hij zich aangetrokken tot deze kunstschool te Dessau in Duitsland. Daar werd het concept gehuldigd dat kunst met alle aspecten van het leven verbonden is. Deze opvatting heeft bijgedragen tot een dynamische ontwikkeling van de kunst en tot een wijziging in de taak van de kunstenaars in onze tijd. De romantische afzijdigheid van buitenstaanders lieten zij varen, om een in de maatschappij geïntegreerde en deze maatschappij veranderende rol te gaan vervullen.
Toen Max Bill in 1927 op negentienjarige leeftijd in het Bauhaus kwam, leraarden daar niemand minder dan Walter Gropius, Paul Klee, Kandinsky, Schlemmer, Albers, allen kunstenaars die tot de kunst van de twintigste eeuw sterk persoonlijk hebben bijgedragen.
Het vertrekpunt van Max Bills vernieuwde kunstopvattingen ligt waarschijnlijk bij Kandinsky die reeds in 1912 in zijn werk 'Ueber das Geistige in der Kunst' erop stond dat de artistieke verbeelding door een mathematische conceptie zou worden geschraagd.