Het schilderij van de Brugse kunstenaar Lanceloot Blondeel, de evangelist Lucas voorstellend die de Madonna portretteert, is geen schilderij in de gangbare zin. Het werd, in 1545, gemaakt als vaandel voor en in opdracht van het Lucasgilde, de schilderscorporatie van Blondeels woonplaats. Uit documenten is bekend dat het doek in de 18de eeuw in de kapel van het gilde was ondergebracht, 'in het opperste of couronnement van den autaer (altaar)', dat het daarna onderdak kreeg in het stadhuis en dat het uiteindelijk werd ingelijst en gepromoveerd tot museumstuk. Sedert jaren hangt het nu in het Groeningemuseum in Brugge.
De vervaardiging in 1545 ging niet zonder slag of stoot. Lanceloot Blondeel schijnt een lastig man te zijn geweest. Archiefstukken alweer leren ons dat hij regelmatig in processen was verwikkeld en met financiële moeilijkheden te kampen had. In het geval van het vaandel voor het Lucasgilde blijkt hij zich niet te hebben gehouden aan de overeengekomen datum van aflevering, en dit terwijl de opdracht hem jaren van tevoren was verstrekt. Wegens deze nalatigheid werd hij op 2 juni 1545 door zijn opdrachtgevers voor het college van schepenen gedaagd: '...dat Lanceloot niet en conde ten besproken daghe leveren vulmaect een vane die hij (van de deken van het gilde) hadde anghenomen ende belooft vulmaect te leverene, ende daerup in minderinghe ontfaen twintich karolus guldenen'.
Lanceloot had dus al een voorschot ontvangen. Op straffe van een aanzienlijke boete werd hij door het Brugse college verplicht het vaandel op 1 september van datzelfde jaar nog af te leveren. Dat hij eieren voor zijn geld heeft gekozen, mogen we opmaken uit het feit dat er op deze notulen van de rechtbank nooit een vervolg is geschreven.
Lanceloot Blondeel was geen groot, maar wel een veelzijdig kunstenaar. In Brugge vond zijn stijl veel navolging. Behalve als schilder ontplooide hij zich als decorateur, tapijtontwerper, architect en vooruitziend stadsplanner, en eveneens als een begaafd ontwerper voor beeldhouwwerk. Het meest is hij bekend door zijn ontwerp voor de magistrale houten schouw in de zaal van het Brugse Vrije, die vandaag meer publiek trekt dan de weinige schilderijen die wij van hem bezitten.
Bepaalde decoratieve elementen op de schouw van 't Vrije, zoals florale motieven en groteske figuren, keren in variatie - en meestal veel dominanter - terug in zijn schilderijen. Zo ook op het doek met Sint Lucas die de Madonna uitbeeldt, waarbij zich overigens moeilijk laat vaststellen wat belangrijker is: de eigenlijke voorstelling of de overvloedige decoratie.