De agenda van de Gentse kunstenaar Joëlle Dubois loopt aardig vol. Met Keteleer Gallery is ze aanwezig op Art Brussels (28 april- 1 mei) en ook op Art Rotterdam tekent ze present met Thomas Rehbein Gallery (19-21 mei). Later dit jaar volgen er solotentoonstellingen bij diezelfde galeries en in 2023 trekt ze richting Duitsland voor een solo-expo in de Neuer Aachener Kunstverein. Tijd voor een gesprek met deze jonge kunstenaar over een balans vinden tussen illustraties en schilderkunst, over niet-alledaagse vrouwen en de immer tegenwoordige smartphone. 

Joëlle Dubois

In een uithoek van het Klein Begijnhof van Gent bevindt zich een van de locaties van de atelierorganisatie Nucleo. In een ruimte die ze deelt met twee andere kunstenaars werkt Joëlle Dubois hier aan haar oeuvre. Haar signatuur is aanwezig: kleine werken in felle kleuren die interraciale personages voorstellen in vaak erotische poses. Op een schildersezel is ze volop bezig aan een groter schilderij waarin momenteel vooral zachtere pasteltinten overheersen. Tijd voor een nieuwe richting?

Joëlle Dubois - Within arm's reach

Joëlle Dubois - Within arm's reach - 30x30cm - 2022

Van bierblik tot muurschildering

Een enthousiaste Joëlle biedt me een blikje bier aan. Niet om te drinken, maar wel om me een van haar meest recente samenwerkingen voor te stellen. Op het blikje Early Summer van Stroom Brouwers prijkt immers een van haar schilderijen: een naakt koppel innig verstrengeld voor een brouwketel. De invloed van haar studies Illustratie zijn overduidelijk aanwezig. Haar inspiratie vindt ze in haar directe omgeving, online, uit de klassieke schilderkunst en bij Japanse stripvormen zoals manga en anime die voor haar beeldtaal zorgen. Tijdens haar master in de vrije kunsten (schilderkunst) ging ze op zoek naar haar taal, een antwoord op de existentiële vraag: wie ben ik als kunstenaar?

Ze geeft toe dat het geen gemakkelijk traject was. Haar neiging naar realisme en een vastbeslotenheid om anatomisch correct te schilderen liet ze na een tijdje varen omdat ze niet altijd tevreden was over het eindresultaat. De ontwikkeling van haar stijl ging niet over rozen. Net de kleurrijke en vaak expliciete invulling zorgden ervoor dat ze tijdens haar master de nodige tegenwind kreeg van docenten die niet altijd open stonden voor haar werk. Gelukkig had ze een promotor die haar de kritiek duidde.

Het weerhield er haar er niet van om verschillende paden tegelijk te bewandelen, van juwelen tot muurschilderingen, van tekeningen op frisdrankflesjes tot vazen. Met haar enthousiasme en ideeën daagt ze haar toeschouwers uit. Op een bepaald moment gaf Joëlle haar deeltijdse baan op om zich volledig op kunst te oriënteren. Toch best een eng moment om te beseffen dat je je vangnet achterlaat, geeft ze tijdens het gesprek toe. “Maar dat was wel het moment waarop ik besefte dat ik voluit voor de kunst koos.”

Joëlle Dubois - The man in the room, ode to Hockney

Joëlle Dubois - The man in the room, ode to Hockney - 69x66 cm - acrylverf op paneel - 2021

Over beenhaar en sociale media

“Ik ben een ochtendmens die vrij stipt aan het werk gaat.” Ze voegt er lachend aan toe dat ze vaak op crocs werkt. Die geven een heerlijk gevoel, alsof je voeten gekust worden. Voor Joëlle is inspiratie overal aanwezig. Ze ‘steelt’ composities, analyseert houdingen en kleuren om er vervolgens een verhaal bij te verzinnen. De vrouwen die een hoofdrol spelen in haar werk worden vaak halfnaakt afgebeeld. De felle kleuren en lichaamsvormen doen aan Fernando Botero denken, maar tegelijk vallen in haar figuren imperfecties op zoals ongeschoren beenhaar, weinig flatterende houdingen en een perspectief dat niet altijd correct is. “Op die manier schilder ik mijn eigen onzekerheden weg. Het is mijn manier om me te verzoenen met mijn lichaam.”

Een andere inspiratiebron die vaak opduikt in haar werk is de smartphone. Joëlle is gefascineerd door het intimistisch-voyeuristisch gegeven van sociale media die ons om de oren slaan met een perfectie waarvan we zelden weten of ze echt is. De kunstenaar is ook een voyeur die ons meeneemt naar een anonieme schijnwereld. Tegelijk slaagt ze erin om in die verzonnen wereld de realiteit binnen te smokkelen.  The man in the room, Ode to Hockney is niet alleen een eerbetoon aan de bekende Engelse schilder, tegelijk is het haar verwerking van de coronaperiode. Een bleke maan verlicht het bed waarop het eenzame personage reflecteert over de pandemie. Quarantaine zorgt ervoor dat we afgesneden geraken van wie ons lief is, maar het schijnsel van de oplichtende smartphone doet vermoeden dat er een bericht of oproep binnenkomt. Virtueel zijn we niet alleen, maar tegelijk straalt het schilderij door het kleurenpalet een tristesse uit.

She has her mother’s eyes, Joëlle Dubois

Joëlle Dubois - She has her mother’s eyes - Editie van 20 + 5 AP, vrienden van S.M.A.K. - 22x16 cm - zeefdruk op emaille - 2022

Voor de vrienden van het S.M.A.K. creëerde Joëlle recent She has her mother’s eyes. Het werk is, net zoals de meeste werken van Joëlle, niet groot. Met die bewuste keuze verwijst ze opnieuw naar het beeldscherm dat zo vaak ons leven beheerst en controleert. Het werk is een zeefdruk op email, een samenwerking met Emaillerie Belge. Het glanzend effect vergroot de idee van een beeldscherm. Opnieuw zijn de bekende ingrediënten aanwezig: een voluptueuze vrouw op een pastelachtergrond maakt een selfie. We staren mee over de schouder van de vrouw wier naakte lichaam glanst in het licht. Weet zij dat ze bekeken wordt en gunt ze ons dit voyeuristische genoegen, of zijn we getuige van een flagrante schending van de persoonlijke privacy? Haar naaktheid bekrachtigt haar kwetsbaarheid, waarvan het scherm getuige is.

De werken van Joëlle Dubois munten uit in herkenbaarheid. Grote naakte lichamen, vaak met overheersende beharingen, uitdagende poses en de immer aanwezige smartphone drukken een stempel op haar oeuvre. De kracht van de beelden en de ontwapende schalkse knipoog zorgen ervoor dat haar werk zich zelden herhaalt. Het grotere werk in uitvoering doet vermoeden dat de kunstenaar een ander pad toevoegt aan haar artistieke reis.

Tentoonstelling

  • Art Brussels - met Keteleer Gallery - 28 april tot 1 mei
  • Art Rotterdam - met Thomas Rehbein Gallery - 19 mei tot 21 mei
  • Keteleer Gallery - vanaf 22 oktober
  • Thomas Rehbein Gallery - vanaf 10 juni

joelledubois.be