Jacopo del Sellaio, die dit schilderij niet gesigneerd heeft, maar wel beschouwd wordt als de schilder ervan, leefde in de stadstaat Florence ten tijde van de machtige bankiersfamilie der Medici. Behalve religieuze voorstellingen schilderde hij op latere leeftijd veel zogenaamde cassonepanelen.
Een cassone is een grote langwerpige kist, die voorzien van familiewapens dikwijls bij een huwelijk ten geschenke werd gegeven. De voorkant was in dat geval beschilderd met een voorstelling, die vaak betrekking had op de liefde. Het opvallende formaat en het onderwerp van dit schilderij wijzen erop, dat we met een dergelijk casonnepaneel te doen hebben. Het verhaal dat verteld wordt behelst enkele episoden uit de mythologische liefdesgeschiedenis van Orfeus en Eurydice.
De schilder laat de scènes in een bos- en waterrijk dal spelen; in de verte zien we grillige rotspartijen en enige kerken en kloosters, in het midden een begroeide berg met enkele herten. Links tussen de bomen, achter de schapenkudde, heeft Orfeus zojuist zijn muziekspel, waarnaar twee herders stonden te luisteren, gestaakt, omdat een derde herder hem het bericht komt brengen van de dood van zijn geliefde Eurydice. In het midden wordt zij op de vlucht voor de verliefde herdersgod Aristaios door een slang in haar voet gebeten. Rechts dragen twee demonen met horentjes en hanepoten haar levenloze lichaam de onderwereld binnen. Nog vaag zichtbaar is de rookkolom, die eruit opstijgt.
Sellaio heeft de drie achtereenvolgende scènes in één landschap geplaatst en zoveel samenhang en evenwicht in de compositie gebracht, dat de suggestie wordt gewekt van een normale eenheid van tijd, plaats en handeling. Dit in tegenstelling tot vroegere cassonepanelen, waarop soms wel acht verschillende scènes door struikgewas of architectuur min of meer van elkaar gescheiden, als een stripverhaal over het beeldvlak liepen.