Elien Dierckx studeerde in 2008 af aan de KU Leuven als Master in de Kunstwetenschappen. In haar eindverhandeling onderzocht ze de onontgonnen materie van Marie-Thérèse Walwein en haar album in de context van het laat achttiende-eeuwse vrouwelijk dilettantisme. In 2009 behaalde ze haar Masterdiploma in de Cultuurwetenschappen aan de Antwerpse Universiteit. Thans tracht ze zich als vrouw te manifesteren binnen een harde professionele mannenwereld in de profitsector. Elien ziet zichzelf als de verpersoonlijking van het vrouwelijk dilettantisme in de eenentwintigste eeuw, daar zij de teken-, knip- en plakkunst machtig is en dit het liefst uitoefent in een eigen besloten sfeer. Foto @ LinkedIn
Judith Leyster (1609-1660) - Na 400 jaar ten toon tussen zelfportret en 'blompot'
In het Frans Hals Museum loopt een tentoonstelling over de zeventiende-eeuwse Haarlemse kuntenares Judith Leyster. Net voor de opening is in een Oostendse privéverzameling een werk van Leyster ontdekt. Men nam aan dat ze na haar huwelijk maar één keer het penseel ter hand nam.
Gratis artikel
De stop motion films van Karolien Soete - Beelden in beweging
“Ik wist al vroeg dat ik kunstenaar wou worden,” zegt Karolien Soete zonder pretentie: “Ik werk er nu nog aan.” Karolien Soete (°1973) woon in de de Brugse Poort, een volkse wijk in Gent. Het huisje is klein, met een persoonlijke toets ingericht en de kat zorgt mee voor een prettig thuisgevoel.
Artikel
Het penseel in vrouwenhanden
In 1971 lanceerde Linda Nochlin de legendarische vraag “Why have there been no great women artists?” Decennia lang discussieerden (vooral) vrouwen over de oorsprong, de reikwijdte en de consequenties van deze probleemstelling. Het feministisch denken gaf aanleiding tot het ontstaan van verschillende stromingen.
Gratis artikel
James Ensor - Ensor met bloemenhoed
Ensor, onze grootste XIXe-eeuwse schilder, heeft als het ware een film van zijn leven nagelaten in zijn werk. De eigen gestalte is immers een van de belangrijkste motieven in zijn kunst.