In september doorkruisen bezoekers elf locaties in het centrum van Tongeren voor de eerste groepsexpositie van het kunstproject ‘De 9de Maand’. Een wandeltocht laat toeschouwers kennis maken met veertien internationale kunstenaars.

Het kunstproject ‘De 9de Maand’ streeft naar een evenwicht tussen erfgoed en hedendaagse kunst in de oudste stad van het land. Barbara Wyckmans heeft  in 1996 het initiatief tot leven geblazen. Hierbij wordt het publieke kunstpatrimonium in de stad tijdens even jaartallen verrijkt met hedendaagse aankopen. Tijdens de oneven jaartallen gaat er een groepstentoonstelling door. ‘De 9de Maand’ was even non-actief, sinds 2012 kopen ze opnieuw werken aan. Zo kocht ‘De 9de Maand’ Luizado (2012) van Nick Ervinck. Roman Riots (2014) van Nadia Naveau werd twee jaar later aangekocht.

Hedendaagse kunst in religieuze sites

In de recent gerenoveerde Gasthuiskapel exposeert Lorenzo Pompa. Hij brengt er twee indrukwekkende sculpturen. De kunstenaar verstoort klassieke beeldhouwthema’s als de sokkel met ironische essays en vervorming. Zijn monolithische werken zijn opgebouwd uit één atypische materiaalsoort.  

Ook in het Convent - het voormalige klooster Onbevlekte Ontvangenis - ontmoet hedendaagse kunst religieuze architectuur. In de kapel is het  kunstenaarskoppel Nadia Naveau en Nick Andrews actief. Naveau plaatste er vier grote sculpturen. De kunstenares experimenteert met vorm, materiaal en kleur. Ze haalt inspiratie uit verschillende contexten die ze samensmelt tot buitengewone iconografie. Andrews uit zijn creativiteit via het doek. Hierbij zijn opvallende kleuren, en lyrische en geometrische vormen typerend. Hij toont op de expositie vier werken uit verschillende periodes van zijn carrière.

Bezoekers herkennen vier iconen van het culturele leven: Jan Hoet, Jan Decleir, Fred Bervoets en Adriaan Raemdonck.
Dave Donné

Dave Donné creëerde voor het Agnetenklooster een monochroom minimalistisch werk. Het is een combinatie van schilder- en beeldhouwkunst. Karakteristiek voor zijn werk is een intense voorbereiding met heel wat denkwerk, berekeningen en schetsen. In het creatieproces is er aandacht voor compositie, precisie, kleur en materiaal. Ook zijn er vier hyperrealistische houtsculpturen van Frans Heirbout te zien. Bezoekers herkennen vier iconen van het culturele leven: Jan Hoet, Jan Decleir, Fred Bervoets en Adriaan Raemdonck.  Zijn sculpturen vervagen de grens tussen kunst en leven.

De laatste religieuze stop is de Sint-Ursulakapel. Nancy Slangen toont drie nieuwe werken onder de noemer The Sacred Moment. Hierbij liet ze zich inspireren op het geloof van de schoonheid. Ze geeft haar ideeën vorm via schilderijen en collages. Haar werken bezinnen over de tijd via herinneringen, vervreemding en de verpersoonlijking van individuen en situaties. Op dezelfde plaats staat de sculptuur Roman Riots (2014) van Nadia Naveau. Het is een Romeinse versie van de Griekse centauromachie.

Bruno Vekemans

Een verscheidenheid aan locaties

De Maastrichterstraat 112 is de tijdelijke habitat voor de werken van Bruno Vekemans en Daniel Hernandez-Salazar. Het schilderwerk van Vekemans wil vooral esthetisch zijn, en contrasteert daardoor met conceptuele kunst. Hij verkiest om de anonieme in beeld te brengen. Hernandez-Salazar toont Clarification – So that All Shall Know. Dit is een fotografisch vierluik dat mediteert op het herstel na de burgeroorlog in zijn thuisland Guatemala. De fotograaf maakt verontrustende figuratieve composities in een expressionistische stijl.

Speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelde Liliane Vertessen To the point (2015). De gouden pijl van tien meter hoog is te bezichtigen op het museumplein aan het Gallo-Romeins Museum. In het museum is fotografisch werk van de kunstenares aanwezig. Eveneens present op het plein is Luizado (2012) van Nick Ervinck. Het werk is geïnspireerd op een in de stad gevonden Romeinse Jupitergigant. Het oeuvre van Ervinck is een mengeling van het digitale met het fysieke. Zo tast hij de grenzen af van verschillende media. Ook in het Huis van de Advocaat loopt de bezeker een werk van Nick Ervinck tegen het lijf. Er wordt een staalkaart getoond van zijn 3D oeuvre, dat in dialoog gaat met de locatie.

The smell of a stranger (2015), een werk van Peter De Cupere, staat opgesteld in het Munthuis. De kunstenaar verwerkt geuren in zijn oeuvre om de relatie tussen maatschappij en natuur te accentueren. Ook wil hij de aanwezigheid van geur aanwakkeren bij mensen. 

De Velinx toont dan weer monumentale schilderijen en collages van Tom Liekens. In zijn herkenbare persoonlijke beeldtaal geeft hij  de natuur in een kunstmatige vorm weer. Ook bevatten zijn werken heel wat kunst- en cultuurhistorische verwijzingen.

Jan Decleir

Jan Decleir als kunstenaar

Ook enkele galerijen maken deel uit van het kunstparcours. Serge Gangolf stelt geometrische figuren voor in galerij Phase. Gangolf gebruikt bij voorkeur brons, steen, cortenstaal, roestvrijstaal en aluminium. Meestal kan er een gesloten vorm gezien worden die doorbroken wordt: dit biedt de toeschouwer een open raam op de binnenkant van het kunstwerk.

Ook succesvol acteur Jan Decleir tekent present. Galerij Artiorix stelt zijn meer onbekende zijde als schilder voor, met  een selectie uit zijn schilderijen. Kenmerkend voor zijn werk is het gebruik van bruisende kleuren en kronkelende lijnen. Zijn oeuvre hoort thuis bij het existentieel expressionisme.