De zomer van 2020 voorspelt anders uit te draaien dan initieel verwacht. Verre reizen plannen of een massa vrienden uitnodigen zit er niet in. We kunnen niet langer gaan en staan waar we willen en worden daarom gedwongen om ons geliefde concept “zomer” te herzien, iets dat niet voor iedereen even gemakkelijk blijkt. De kunstenaars die deelnemen aan de groepstentoonstelling Summer Camp #6 in de galerij van Cecilia Jaime reflecteren over wat de zomer en het nostalgische zomergevoel inhouden. Eddy De Buf, Patrick Vertenten, Koen Fillet, Nico Vaerewijck, Marika Giacinti, Dominiek Colpaert, Kevin Vanwonterghem, Juanan Soria, Cecilia Jaime en Luc Rogiest blijven echter optimistisch. Na een lange periode van lockdown kunnen de kunstenaars eindelijk terug exposeren en dat moet gevierd worden. Summer Camp #6 is een ode aan de zomer en de vrijheid.
In de eerste ruimte van de galerij vinden we de werken van Eddy De Buf, Patrick Vertenten, Koen Fillet en Nico Vaerewijck. De installatie Shotgun van De Buf valt meteen op en bevindt zich in de linkerhoek van de ruimte. Het werk bestaat uit een onderarm met hand die een geweer vasthoudt, beide gemaakt uit polyesterhars. De arm is opgehangen aan het plafond met een koord en het geweer is gericht naar de vloer waar een ets ligt die de illusie weergeeft van gebroken glas. De ets is bedekt met een glazen plaat om het effect te versterken. Shotgun geeft het specifieke moment weer wanneer de kogel net is afgevuurd en het geweer nog niet is weggetrokken. Het is een actie die we doorgaans nooit bewegingsloos waarnemen.
Verder in de ruimte zien we een aantal schilderijen die net zoals Shotgun momentopnames voorstellen. De werken JLT, The painting of Lucy Jordan en Nighthawks on the road van Vertenten lijken wel film stills te zijn. Het zijn bevroren scènes waarin een oude man, een jonge vrouw en een rijdende auto de hoofdrol spelen. Fillet laat zich inspireren door fotografie. Hij focust voornamelijk op licht-donker contrasten en de scheiding tussen figuur en achtergrond. Zo schildert hij in Untitled een zomers geklede vrouw die bijna het gehele doek inneemt alsof we naar een foto kijken die van te dichtbij getrokken is. Uiterst rechts kunnen we de zomerse taferelen op het eiland Martinique bewonderen, geschilderd door Vaerewijck. Opvallend is dat de kunstenaar vooral suggestieve penseelstroken en sombere kleuren gebruikt om de landschappen te creëren. Het gaat hier niet om het uitbeelden van een stereotiep zonovergoten paradijs. De zomer kent verschillende realiteiten en de minder zonnige dagen maken hier net zo goed deel van uit.