Het was al een hele poos geleden dat de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel hun verzameling vijftiende-eeuwse schilderkunst met een grote expo voor het voetlicht hadden gebracht.
Matthias Depoorter
Matthias Depoorter (°1980) is schrijver en kunsthistoricus. Hij schreef onder andere voor Knack. Van 2011 tot 2018 werkte hij voor de Vlaamse Kunstcollectie (VKC) en was hij verantwoordelijk voor de Summer Course for the Study of the Arts in Flanders. Van 2018 tot 2020 werkte hij bij het Museum voor Schone Kunsten in Gent als assistent-curator van de tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’ (2020) en als coördinator van het gelijknamige boek. Daarnaast cureerde hij de collectiepresentatie ‘Gaspar de Crayer en Gent. Onlosmakelijk verbonden’. Daarna was hij aan de slag als kunst- en erfgoedexpert bij Toerisme Vlaanderen. Sinds april 2023 is hij hoofdredacteur bij Openbaar Kunstbezit Vlaanderen.
Depoorter voert onderzoek naar de kunst uit de Nederlanden (vijftiende tot en met zeventiende eeuw). Hij publiceerde de boeken ‘Vliegwerk. Vogels in de kunst’ en ‘De Vlaamse meesters. Van Eyck tot Bruegel’, en bezoekersgidsen voor het Hospitaalmuseum en het Gruuthusemuseum in Brugge.
Rogier van der Weyden is omstreeks 1400 geboren in Doornik, toen een Franse enclave tussen de graafschappen Henegouwen en Vlaanderen en het hertogdom Brabant. Over de opleiding van de jonge Rogier is niet veel bekend. Begin 1427 schreef hij zich in als gezel in het atelier van Robert Campin, de beroemdste schilder van de stad.
Artikel
De erfenis van Rogier van der Weyden
Het was al een hele poos geleden dat de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel hun verzameling 15de-eeuwse schilderkunst met een expo voor het voetlicht hadden gebracht. Het doel van De erfenis van Rogier van der Weyden. De schilderkunst in Brussel (1450-1520) is het beeld van de laat 15de'-eeuwse schilderkunst in Brussel en contreien scherper stellen.
Gratis artikel
Rogier van der Weyden - De Bewening
Er is sinds de uitvoering van dit werk heel wat veranderd in onze kijk op de kunst en op het leven. Ondanks dat feit is dit kleine paneeltje het bekijken overwaard. Het vraagt de bezoeker van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten te Brussel geen grote inspanning om tot de zin en de betekenis van het meesterwerk door te dringen.
Gratis artikel
Rogier van der Weyden - Middenpaneel van het Sacramentsaltaar
Het altaarstuk, typisch produkt van de cultuur van de zuidelijke Nederlanden in de 15de eeuw, behoort tot een kunst, die zich inspireerde op godsdienstige thema's en ze tot verhalende voorstellingen verwerkte.