Johan Pas
Johan Pas (1963) is kunsthistoricus. Hij behaalde een doctoraat in de kunstwetenschappen (UGent 2004) over het Internationaal Cultureel Centrum (ICC) en de actuele kunst in België (jaren 70 en 80). Zijn onderzoek spitst zich toe op de 20ste-eeuwse neo-avant-gardes en hun artistieke en strategische gebruik van kunstenaarsboeken, tijdschriften, tentoonstellingscatalogi en efemera. Daarover stelde hij tentoonstellingen samen en publiceerde hij artikels en monografieën, zoals Multiple/Readings. 51 kunstenaarsboeken 1959-2009 (2011), Neonlicht. Paul De Vree en de Neoavant-garde (2012), Marcel van Maele in Meervoud. Catalogus van de boeken, prenten & multipels (2014), Artists’ Publications: The Belgian Contribution (2017), Guillaume Bijl. Multiples & Editions (2021) en A Kind of « Huh? » Artists’ Publications, (not) a User’s Guide (2023). In 2008 schreef hij reeds voor OKV het themanummer Door Beeldhouwers gemaakt. Vormen van sculptuur vandaag. Hij is de samensteller van een omvangrijke collectie avantgarde- en kunstenaarspublicaties (CRAP / Collection for Research on Artists’ Publications), die hij aanwendt voor lessen, tentoonstelllingen en publicaties. Johan Pas is verbonden aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, waar hij doceert en onderzoek voert. Sinds 2017 is hij hoofd van deze instelling. Foto © https://www.ap-arts.be/persoon/johan-pas
Meer van deze auteur