U bent hier

Karel de Stoute

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Kasteel van Loppem

Het loont om het kasteel van Loppem met een zekere regelmaat te bezoeken. Eens om de vijf jaar, bijvoorbeeld. Je ontdekt telkens iets nieuws en je herontdekt veel schoonheid. Je stelt tevens veranderingen in je eigen smaak vast.

Hof van Busleyden Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

Het Hof van Busleyden heeft door de eeuwen heen vele functies en aanpassingen gekend, maar de geest van het gebouw bleef onaangetast, als verzamelplaats van kunst en cultuur, als broedplaats voor nieuwe inzichten, als motor voor dynamiek in de stad. Het Museum Hof van Busleyden legt de brug tussen verleden en heden. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Colard Mansion

De naam Colard Mansion wordt een eerste keer vermeld in een Brugs document uit 1457. Hij was dan wellicht nieuw in Brugge, maar het is niet bekend waar hij vandaan kwam. In de jaren die volgden liet Mansion zich kennen als een van de meest prominente boekenondernemers in Brugge. 

OKV 2005.2 tento

Beelden voor 'Belgische' helden - Placenta: de moederkoek werpt haar vrucht - Lieve Watteeuw: boekenchirurge en pleitbezorgster - Stedelijk Museum Diest: schatten in de kelder - Ensor tot Bosch - Scherpenheuvel: Pelgrims en Keerskatten - Memling en het portret - Visionair België - Jommeke: vijftig jaar jong -  Mechelen: stad in vrouwenhanden

In de vijftiende eeuw zijn de steden van de Bourgondische Nederlanden toonaangevende kunstzinnige productiecentra die tekenen voor de vernieuwende schilderkunst van de Vlaamse Primitieven, de gotische kerken, de Brabantse retabels, de wandtapijten en de schitterende polyfone muziek. Ook de verluchtingskunst kent een artistieke bloei zonder voorgaande.

Dit themanummer van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen bestaat uit twee grote delen. Het eerste biedt een korte biografische schets, aangevuld met een cultuurhistorische situering van Lucas Faydherbe. Het tweede deel beschrijft Faydherbes sculpturaal en architecturaal werk in een aantal Mechelse kerken.

Het Groeningemuseum te Brugge pakt uit met de tentoonstelling Van Eyck tot Dürer over de invloed die de Vlaamse Primitieven hebben uitgeoefend op kunstenaars in Centraal- en Oost-Europa tussen 1430 en 1530. Die invloed was enorm. 

Met enkele toptentoonstellingen in 2009 en een ambitieus festival dit najaar zet Manfred Sellink, Directeur Brugse Musea, de stad regelmatig op de culturele kaart. Een gesprek over zijn Brugse musea en over het museumbeleid. “Het Topstukkendecreet is prima maar kwam in Vlaande­ren wel rijkelijk laat.”

Rogier van der Weyden is omstreeks 1400 geboren in Doornik, toen een Franse enclave tussen de graafschappen Henegouwen en Vlaanderen en het hertogdom Brabant. Over de opleiding van de jonge Rogier is niet veel bekend. Begin 1427 schreef hij zich in als gezel in het atelier van Robert Campin, de beroemdste schilder van de stad. 

Karel de Stoute (1433-1477) deed een gooi naar de almacht maar faalde in zijn imperialistisch streven. Net zoals zijn voorgangers had hij te maken met de moeilijke samenstelling van zijn rijk en de angst en jaloezie van zijn onderdanen en concurrerende machthebbers. Het Groeningemuseum brengt de context van hof en slagveld naar Brugge. 

Pagina's

Abonneren op RSS - Karel de Stoute