U bent hier

schilderkunst

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Vlaamse Meesters in Situ

Begin juni startte Vlaamse Meesters in Situ, een initiatief van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen dat loopt tot einde september. Het neemt je mee naar 45 sites, verspreid over Vlaanderen, naar kerken en kloosters, kastelen en stadhuizen waar topstukken van Vlaamse meesters nog altijd op hun oorspronkelijke plaats, in situ, te bewonderen zijn.

Rembrand Portret van  Nicolaes van Bambaack

“Schatjes, pareltjes, lieverdjes…”  - Een Hollandse lente in Brussel: Begin februari opende een volledig gerenoveerde vleugel van het Oude Meesters Museum in Brussel. Een honderdtal schilderijen uit de Nederlandse Gouden Eeuw is er permanent te zien. De beste stukken uit deze belangrijke deelcollectie krijgen eindelijk de aandacht die ze al lang verdienen. 

Portret van Margaretha van Oostenrijk door Bernard van Orley

Met de monografische tentoonstelling gewijd aan Bernard van Orley in BOZAR worden zijn werken verzameld op de plaats waar ze circa vijfhonderd jaar geleden ontstonden: Brussel. Curatoren Véronique Bücken (KMSKB) en Ingrid de Meûter (KMKG) geven deze belangrijke schilder en ontwerper van tapijten (eindelijk) de aandacht die hem toekomt.

Wie Vlaamse meesters in hun natuurlijke habitat wil bezoeken, rijgt de aangename verrassingen aan elkaar. Na de verliefde Antoon van Dyck in Zaventem en de ten onrechte vergeten Theodoor van Loon in Scherpenheuvel, rekende ik niet meer op een even grote ontdekking. Maar toen we het dorpsplein van Watervliet opreden...

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Theodoor van Loon

Na Gaspar de Crayer in Cassel en Gent en Michaelina Wautier in Antwerpen, wordt dit jaar opnieuw een barokke schilder van onder het stof gehaald. Sabine van Sprang (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel) richt in BOZAR de spots op Theodoor van Loon.

Het M HKA, het museum voor hedendaagse kunst in Antwerpen, is tot 27 april gesloten voor verbouwingen. Bedoeling van de renovatie is het museum om te toveren tot een culturele ontmoetingsplaats, een platform voor dialoog tussen kunst en bezoeker, maar ook tussen nationale en internationale kunst. 

De tentoonstelling restauratie I REVELATIE in het Caermersklooster illustreert hoe de restaurateurs van de buitenluiken van het Lam Gods de echte Van Eyck hebben ontdekt.

 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Lam Gods

Vier jaar lang werkte een team van acht restauratoren aan de conservatie en restauratie van de buitenzijde van ‘De Aanbidding van het Lam Gods’. Het project werd gefinancierd door de Vlaamse Overheid (80 %) en door het Fonds Baillet-Latour (20 %). Het resultaat is ingrijpender dan gelijk welke specialist ooit had kunnen vermoeden.

De Nederlandse provincie Noord-Brabant komt aardig wat in het nieuws met grote cultuurevenementen. Na het Van Gogh-jaar is er nu ‘Bosch 500’. Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) leefde en werkte wel degelijk in ’s-Hertogenbosch, terwijl Van Gogh in het buitenland echt open bloeide.

Wie ‘Albrecht en Isabella’ zegt, zegt vaderlandse geschiedenis. Ze behoren zo tot de canon ervan dat ze een plaats kregen in de Dikke Van Dale. Waren de Aartshertogen immers niet de door en door katholieke grondleggers van België? 

Pagina's

Abonneren op RSS - schilderkunst