In Which Nothing Moves Forward on Straight Lines

Kunsthal Extra City opent het cultureel seizoen met The Porous Lodge. In Which Nothing Moves Forward on Straight Lines. van Yoel Pytowski.

De kunstenaar heeft voor de tentoonstelling volledige creatieve vrijheid gekregen om een grootschalige installatie te ontwerpen in de kapel van Kunsthal Extra City. Deze transformatieve installatie zal de omgeving van de kapel volledig veranderen en bezoekers onderdompelen in een nieuwe ruimtelijke ervaring. Het is de eerste in-situ installatie van deze omvang in Extra City sinds de verhuizing naar de voormalige Dominicanenkerk.

Pytowski is een beeldend kunstenaar wiens praktijk de betekenis van 'ruimte', 'plaats' en onze relatie daarmee bevraagt door middel van locatiespecifieke installaties. In de tentoonstelling zult u merken dat zijn werk dubbelzinnige architectonische elementen bevat. Op het eerste gezicht lijkt de installatie een constellatie van bakstenen gevels, passages van betonnen muren en solide stenen structuren waarvan het doel niet helder is. Echter, bij nadere inspectie wordt het duidelijk dat het zorgvuldig vervaardigde illusies zijn. De muren zijn flexibel en licht van gewicht, bedekt met een dunne laag beton, wat de indruk wekt dat ze bevroren zijn te midden van constructie en deconstructie.

Opgegroeid in vijf verschillende landen, wordt het gevoel van identiteit en plaats van de kunstenaar gevormd door ontheemding, verschuivende oriëntatiepunten en diverse culturele en sociale contrasten. Omdat hij een groot deel van zijn jeugd en adolescentie doorbracht in huizen die in aanbouw waren, ontwikkelde hij een diepe fascinatie voor de constante evolutie van architectuur en ruimte. Pytowski's tentoonstellingen worden dan ook gekenmerkt door verschillende architectonische verhalen en tijdsbestekken die met elkaar worden uitgewisseld, versmelten of botsen en zo nieuwe dialogen creëren.