Een privé-verzamelaar die zijn levenswerk schonk om het aan het publiek te tonen. De collectie van mecenas Thomas Neirynck (1924-2010) geeft een subjectieve kijk op abstracte kunst uit de tweede helft van de 20ste eeuw, met bijzondere aandacht voor de Jonge Belgische Schilderkunst en CoBrA, twee kunststromingen waarmee de Belgische kunstenaars internationale bekendheid verwierven.
Deze tentoonstelling, met weinig getoonde werken van grote en minder grote namen, allen intimi van Neirynck, gaande van post-expressionisme tot diverse vormen van abstracte kunst, werpt een blik op een verzamelwoede die zijn oorsprong én inspiratie kent meteen na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het verzamelen zelf, alsook de context en netwerken waarin dit gebeurde, is deel van het opzet. De subjectieve keuze van de verzamelaar Neirynck wordt geplaatst in zijn tijd en beoordeeld naar de waardes die de verzameling vandaag nog heeft. Ze wordt gecontextualiseerd vanuit haar oorspronkelijke totaliteit en vanuit het perspectief van de schenking aan de KBS en de verschillende ontsluitingen die de verzameling sindsdien gekend heeft.
Het FeliXart Museum ging in zijn tentoonstellingsbeleid steeds zeer omzichtig om met privéverzamelingen. Hoewel er vaak belangrijke privécollecties betrokken werden in de projecten, werd het tentoonstellen van een collectie in haar integraliteit gemeden. Bij Thomas Neirynck ligt dit anders: zijn collectie werd publiek goed, wat de kans geeft om deze verzameling op een deontologische manier te bestuderen. Neiryncks wereld werd gevuld door naoorlogse Belgische kunst, wat perfect binnen het onderzoeksdomein van het FeliXart Museum past.
Thomas Neirynck schonk zijn privécollectie aan de Koning Boudewijnstichting en richtte het Fonds Thomas Neirynck op met steun van de Koning Boudewijnstichting.