Over land of over zee: kunstwerken hebben altijd al gereisd. Maar het is moeilijk voor te stellen dat het monumentale schilderij ‘De Troonsafstand van Keizer Karel’ van kunstenaar Louis Gallait—vandaag tentoongesteld in het Museum voor Schone Kunsten van Doornik—in het midden van de 19de eeuw Europa is kunnen rondreizen per trein.
Vertrekkend vanuit de verbazingwekkende omzwervingen van dit ‘spektakelschilderij’ neemt Raffaella Crispino ons mee op een ontdekkingsreis vol verhalen en zaadkorrels. Samen met de expansie van de spoorwegen op het einde van de 19de eeuw, toen wol uit verschillende delen van de wereld in Verviers toekwam om in de Vesder te worden gewassen, begonnen er in België onbekende plantensoorten op te duiken langs diezelfde rivier. De wol droeg immers zaadjes met zich mee, die misschien de trein hadden gekruist waarin het monumentale werk van Gallait werd vervoerd. Met de rondreis van het schilderij liet de jonge Belgische natie zich zien aan haar buurlanden, aan de hand van het verhaal van het eerste geglobaliseerde rijk: de heerschappij van Keizer Karel strekte zich in Europa en de twee Amerika’s uit over verspreide grondgebieden.
Het werk van Gallait wordt vandaag getoond onder een glazen koepel, in het Doornikse museum dat ontworpen werd door architect Victor Horta. Aan de achterkant van het huidige museum, op de site waar de nieuwe uitbreiding komt, bieden serres plaats aan alle planten die elk jaar de publieke ruimten van de stad koloniseren. Stuk voor stuk praktijken die elkaar zullen kruisen in talrijke verhalen, ver weg en tegelijkertijd dichtbij.
Raffaella Crispino (Napels 1979) woont en werkt in Brussel .
Met de steun van de Plantentuin Meise en de Royal Botanic Gardens, Kew (UK).
In het kader van Europalia Trains & Tracks.