Dit jaar richt de STARTS Prize '23 (Europese prijs voor de beste samenwerking tussen kunst, wetenschap en technologie) zich op klimaatverandering en onze impact op het milieu. Twee kunstenaars werden geselecteerd om tentoon te stellen in het Paleis voor Schone Kunsten. De hybride en aangrijpende projecten van Richard Mosse (Grote Prijs voor Innovatieve Samenwerking) en Alexandra Daisy Ginsberg (Grote Prijs voor Artistieke Verkenning) laten zien hoe technologische en artistieke innovatie met elkaar verweven kunnen zijn.
Fotograaf Richard Mosse presenteert zijn bekroonde film Broken Spectre, een indrukwekkende installatie van 21 meter lang. Voor deze documentaire filmde hij meerdere jaren in het Amazonewoud de ontwrichting van het ecosysteem door de ontbossing en de impact van de klimaatverandering. Bozar toont ook 7 luchtfoto's op groot formaat uit de Tristes Tropiques-reeks, waarin hij conflictgebieden documenteert met een infraroodcamera om zo op aangrijpende wijze de impact op het milieu vast te leggen.
Alexandra Daisy Ginsberg ontwikkelde een interactief digitaal kunstwerk, de Pollinator Pathmaker. Via haar website kan je de specifieke afmetingen en parameters van je tuin invoeren. Deze webapplicatie genereert dan op maat de ideale tuinbeplanting en -inrichting, die optimaal afgesteld is op het welzijn en leefpatroon van bijen en andere bestuivers. Naast deze webtoepassing wordt een video getoond van een van haar tuinen, waarbij je in 'bijenvlucht' door de digitale tuinen vliegt. Ook worden twee nieuwe, nooit eerder vertoonde werken gepresenteerd: twee wandtapijten met motieven die door het programma werden gegenereerd, en die ons laten inleven in het perspectief van een bestuivend insect.
Alexandra Daisy Ginsberg
Alexandra Daisy Ginsberg (1982, Londen) is een multidisciplinaire kunstenaar die zich verdiept in onze beladen relaties met natuur en technologie. Via uiteenlopende thema's zoals kunstmatige intelligentie, synthetische biologie, natuurbehoud en evolutie onderzoekt ze de menselijke drang om de wereld te "verbeteren". Ze experimenteert met simulatie, representatie en het niet-menselijke perspectief om de maatschappelijke voorkeur voor innovatie in plaats van instandhouding, ongeacht de milieucrisis, in vraag te stellen.
Richard Mosse
Richard Mosse (1980, Ierland, gevestigd in New York) heeft altijd historisch belangrijke onderwerpen gedocumenteerd met behulp van fotografische media die elementen uit deze narratieven op de voorgrond plaatsen. Mosse probeert de taal van de documentaire fotografie te versterken en uit te breiden om de aandacht te vestigen op over het hoofd geziene maar urgente conflicten, vaak met een kritische nadruk op de beperkingen van fotojournalistiek en activistische doelgerichtheid, en met een geloof in de communicerende kracht van esthetiek. Daarbij creëert hij meeslepende en baanbrekende nieuwe vormen in documentaire fotografie en bewegend beeld.