Cédric Plessiet en Kelly Mézino - Amusique

Cédric Plessiet en Kelly Mézino - Amusique

Amusique van Cédric Plessiet en Kelly Mézino herdefinieert de relatie tussen lichaam en kunst door een surrealistische verkenning van het concept 'lichaamswerk'. Door digitale en podiumkunsten te combineren, dompelt het stuk toeschouwers onder in een zintuiglijke ervaring waarbij technologie een medium wordt om emoties en verbeelding op te roepen. Met behulp van virtual reality en een siliconen mal van Mézino's rug, uitgerust met druksensoren, genereert het werk interactieve visuele en auditieve elementen, zoals 'haarwolken' en 'vogelsilhouetten', terwijl de stem van de muze de ervaring begeleidt en het lichaam transformeert in een bron van poëtische en dynamische creatie. 

Intelligentie, het is automatisch: van surrealisme tot AI

NTAA'25  getiteld Intelligentie, het is automatisch: van surrealisme tot AI, onderzoekt het unieke kruispunt van intelligentie en automatisering in de kunst. De tentoonstelling benadrukt hoe menselijke creativiteit en kunstmatige intelligentie ons begrip van kunstgeschiedenis en mens-machine-interactie veranderen. Gecureerd door Thierry Dufrêne, een kunsthistoricus en expert in hedendaagse en technologische kunst, daagt NTAA'25 traditionele opvattingen uit en biedt nieuwe perspectieven op de veranderende relatie tussen creativiteit en technologie. 
 
De tentoonstelling bevat 26 geselecteerde kunstenaars die strijden om de Juryprijs en de Publieksprijs naast 22 gecureerde kunstenaars van historische en hedendaagse figuren zoals André Masson en Pol Bury. In samenwerking met SMAK en Gluon omvat het ook een dynamisch programma van evenementen.

Afbeelding: Pol Bury - 91 boules op 9 plannen + Zonder titel

Pol Bury's (1922-2005) kinetische kunstwerken dagen de natuurkunde en perceptie uit en creëren hypnotiserende ervaringen die de tijd vertragen en de logica tarten. Zijn sculpturen en installaties spelen met beweging, paradoxen en onvoorspelbaarheid, waarbij elementen zoals ballen op onverwachte manieren bewegen - hellingen beklimmen of onbeweeglijk lijken. Zijn werk contrasteert met traditionele kinetische kunst, die vaak de nadruk legt op snelheid; in plaats daarvan richt Bury zich op geleidelijke beweging om betoverende visuele effecten te creëren. 

De reeks [ART]IFICIEEL van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

In de reeks [ART]IFICIEEL duiken we in de wonderlijke wereld van de artificiële intelligentie. Hoe verhoudt die zich tot kunst en schoonheid? Wat zijn de uitdagingen Wat zijn de gevaren? En beter nog: wat zijn de oneindige mogelijkheden? 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum