Wat gaat er vooraf aan architectuur? Architect Malgorzata Maria Olchowska onderzoekt hoe persoonlijke en collectieve herinneringen onze kijk op de gebouwde omgeving beïnvloeden. Op uitnodiging van het Vlaams Architectuurinstituut gaat ze met haar werk in dialoog met de collectie van het Red Star Line Museum.
Voor architect Malgorzata Maria Olchowska hebben de huizen, straten en pleinen van onze steden verschillende betekenislagen. Je ziet niet alleen de structuren zelf, maar ook het verleden, zelfs de toekomst. Maar de manier waarop we die plekken bekijken, verandert sterk doorheen de tijd en hangt vaak af van de maatschappelijke actualiteit.
Wachtkamers voor architectuur
Olchowska zoekt aanknoping met plekken waar de geschiedenis van de Red Star Line-gebouwen het meest tastbaar is en presenteert haar werk in dialoog met de collectie van het museum.
In de grote loods, waar de douane cargo van de Red Star Line opsloeg, ontdek je tal van kunstwerken die interageren met de museumcollectie. Foto’s en postkaarten, gemaakt of verstuurd door landverhuizers, lijken treffend op de prints van de kunstenaar van geconstrueerde landschappen; waarin iedere kijker met z’n eigen herinneringen andere elementen herkent. Het beeldhouwwerk van Saïf Lama'a (Dumuzi), die door de komst van ISIS in 2015 Syrië moest verlaten, gaat in dialoog met de zwart-wit foto’s van schepen en de scenografie van de expo.
De film I am not going to cry toont bagage of cargo in de vorm van bouwelementen. Ze symboliseren het oneindig afbreken en heropbouwen van Europese steden.