Sarah, Marie-Charlot, Bastiaan en Catherine delen een fascinatie met de natuur. Een fascinatie die zich op verschillende manieren kenbaar maakt. De ene onderzoekt de fysische kenmerken ervan, de andere de relatie van mens met natuur, de verschillende al dan niet natuurlijk constructies of de vergankelijkheid ervan.
Met behulp van diverse technieken onderzoekt Bastiaan van Aarle de grenzen van fotografie, de mediumspecifieke eigenschappen en hoe deze zich verhouden tot de perceptie van de realiteit. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in de transformerende mogelijkheden van licht, zij het door middel van invasieve reclamepanelen, de middernachtzon of de rotatie van de planeet.
Doorheen verschillende projecten verkent Catherine Lemblé de voortdurend veranderende relatie tussen mens en natuur. De afgelopen jaren verbleef ze meermaals in Spitsbergen om er aan de hand van analoge foto’s en handgeschreven brieven van inwoners de ondervertegenwoordigde verhalen van vrouwen in onherbergzame gebieden te onderzoeken.
Marie-Charlot Vleminckx concentreert zich op de menselijke handeling en het fotografisch document of bewijs hiervan. Ze is gefascineerd door de mens in de natuur. Haar inspiratie vindt ze terug in oude natuurdocumentaires, boeken zoals Walden van Thoreau, maar evengoed op straat wanneer ze voorbij bouwwerven komt. Haar beelden zijn een poging een sfeer te scheppen van een plek die wordt gecreëerd en nog niet is.
Sarah Hermans’ werk is een beeldende getuigenis van haar omgeving en ervaringen. Ze verkent het thema van persoonlijke vrijheid in relatie tot natuur, religie, spiritualiteit en digitale technologie. Haar onderzoek naar menselijke interacties biedt tegelijkertijd een glimps van de mogelijke toekomsten die voor ons liggen. Door haar lens nodigt Hermans kijkers uit op een transcendente reis van zelfontdekking en betekenisgeving.