Georges Houtstont en de ornamentenkoorts van de Belle Epoque

urban.brussels tovert in samenwerking met scenograaf Sugiberry het atrium van het museum om in het atelier van de ornamentist Georges Houtstont (1832-1912). Deze Franse kunstenaar droeg bij aan het originele interieur van het museum, waar vroeger de bank Union du Crédit de Bruxelles was gevestigd, maar ook aan het Hotel van de gouverneur. Dat Houtstont nog niet in ons kunsthistorisch geheugen staat gebeiteld, is niet te wijten aan een gebrek aan artistiek talent. Wel aan het feit dat heel wat decoratieve sculpturen van zijn hand niet zijn gesigneerd.  

Houtstont, hoewel geboren en getogen in Parijs, drukte vooral zijn stempel op de Brusselse architectuur- en stadsgeschiedenis. In 1859 kwam hij aan in België en besloot er nooit meer weg te gaan. Zijn eerste werken waren uiterst opmerkelijk en nog steeds vandaag te bezichtigen: hij werkte zowel mee aan de Congreskolom als het Hotel van de Gouverneur. Die laatste opdracht gaf hem toegang tot andere prestigieuze projecten in Brussel zoals het Justitiepaleis, de Anspach-fontein, het Paleis voor Schone Kunsten, het Koninklijk Paleis, het Muziekconservatorium, het Kasteel van Laken, enz. 

In samenspraak met de architecten slaagde hij er telkens in zijn decoratieve beeldhouwwerken perfect te integreren in de verschillende Brusselse gevels en de interieurs. De ornamenten kwamen tot stand in zijn atelier in Sint-Gillis, waar hij sinds 1867 aan de slag was. Voor de gelegenheid verhuist zijn atelier voor enkele maanden naar de Warmoesberg 57 en krijg je een unieke inkijk in de persoonlijke en professionele levensloop van Georges Houtstont, in een scenografie die voorwerpen omvat uit de collecties van verschillende instellingen en ook korte videoreportages.