Op 17 november 2024 huldigde MDD de vernieuwde annex officieel in met de tentoonstelling Eloquent Formalism, waarbij een ruime selectie uit de collectie van de Stichting Andries-Vanlouwe voor het eerst samen gepresenteerd wordt.
De verzameling van Jan en Lieve Andries–Vanlouwe werd geïnitieerd tijdens de periode van de Koude Oorlog. De canon van de Europese kunstgeschiedenis leek nog geldig, en de verhalen over kunst als een middel van communicatie over grenzen en continenten heen werden niet betwist. De collectie weerspiegelt het geloof in een diepgeworteld democratisch en ruimdenkend idee over kunst.
Jan en Lieve Andries-Vanlouwe verwierven vooral werken van kunstenaars die hun tijdgenoten waren, maar ook enkele Modernen zoals Léon Spilliaert, Serge Poliakoff en Mark Rothko. Ingebed in het discours over de Belgische kunst van de jaren 1970 en 1980, trekt deze kernachtige collectie lijnen van verwijzing naar naoorlogse posities uit de VS zoals Rothko, maar wortelt ook haar ambities in de baanbrekende linguïstische reflecties van Magritte. Het omvat manifestaties van de ZERO-beweging, zoals een vroeg schilderij en een sculptuur van Lucio Fontana, evenals latere reacties op de zuiverheid van formele reductie en non-expressie in de werken van Hilde Van Sumere en Dan Van Severen.
Curator Nicolaus Schafhausen benadrukt in de tentoonstelling eerder kleur, lijn, textuur en andere perceptuele aspecten in plaats van historische en sociale contexten. De presentatie omarmt een andere benadering, waarbij ze het idee van een “directere” taal weerspiegelen zoals Hans Hartung het beschrijft.
Over de Stichting Andries-Vanlouwe
Gedurende meer dan drie decennia speelden Jan Andries (1933—2015) en Lieve Vanlouwe (1936—2021) een integrale rol in de werking en organisatie van Museum Dhondt-Dhaenens. Hun gepassioneerde betrokkenheid als bestuurders was niet alleen van invloed op de geschiedenis van het museum, maar ze waren ook belangrijke mecenassen van talloze tentoonstellingen en artistieke projecten.
In 2013 richtten ze de Stichting Andries-Vanlouwe op met als doel hun bijzondere kunstcollectie te behouden en toegankelijk te maken voor het publiek. Daarnaast wilden ze met de stichting ook cultuur-educatieve initiatieven bevorderen en ondersteunen.
Afbeelding: Pierre Alechinsky, Un bon moment - Par ou, 1961, olieverf en papier op doek, Collectie Stichting Andries-Vanlouwe, Foto: Cedric Verhelst ©SABAM Belgium 2024