Het Musée de la Photographie in Charleroi wijdt met Seeing Animals een intrigerende tentoonstelling aan dieren. De Amerikaanse fotograaf Elliot Ross (1947) maakte een reeks portretten van dieren die hij retoucheerde door de achtergrond zwart te maken, wat zorgt voor indringende portretten. Ze herinneren er ons aan dat dieren over andere vermogens en andere capaciteiten beschikken dan de mens.
Na de dood van zijn kat was Elliot Ross geïntrigeerd door de foto die zijn vrouw had opgehangen: waaraan dacht het dier op het moment van de opname? Had het doelbewust naar de lens van het fototoestel gekeken? Verschilt het bewustzijn van een dier echt zoveel van dat van een mens? Uit die vragen ontstond de reeks Animal, waarvoor Ross dieren in de hele wereld fotografeerde. Bij het bewerken van zijn beelden wiste hij bewust de sporen van hun omgeving, wat resulteert in krachtige en onomwonden portretten, die soms voor een destabiliserende confrontatie zorgen. In Seeing Animals, zo benadrukt Xavier Canonne, stelt Elliot Ross geen encyclopedie samen, maar een portrettengalerij, waar de modellen net zoals in een studio tegen een zwarte achtergrond lijken te poseren. Door zijn keuze voor zwart-wit, waarmee hij het genre van de dierenfotografie vermijdt, en zijn keuze voor dieren die niet meteen herkenbaar zijn voor de doorsneetoeschouwer, gaan we ze bijna aanstaren.
De foto’s van Elliot Ross verheerlijken de dieren niet enkel door de zorgvuldigheid waarmee hij te werk gaat. Ze herinneren er ons ook aan dat ze over andere prestatievermogens en andere capaciteiten beschikken dan wij en dat sommige van hen zich nooit zullen onderwerpen. Het project Animal van Elliot Ross werd voorgesteld in fotoMAGAZIN (Duitsland) in de reeks Masterpieces of Photography, in Foto & Video (Rusland) en in verschillende andere publicaties.