Dirk Braeckman (BE, °1958) onderzoekt al meer dan veertig jaar het medium fotografie met zijn subtiele, donkere beelden. Voor de tentoonstelling Echtzeit gaat hij in dialoog met de FOMU-collectie. Hij maakt een eigenzinnige selectie uit de museumcollectie en eigent zich deze collectiestukken toe om nieuw werk te maken: je ervaart ze door zijn camera, ogen en handen.
Braeckman is geïnteresseerd in foto’s met onvolmaaktheden, lege interieurs, banale objecten, suggestieve plekken of objecten die veel aan de verbeelding overlaten. Uit de FOMU-collectie kiest hij functionele foto’s, die gemaakt zijn zonder artistieke ambitie maar waarin hij wel visuele kwaliteiten ziet.
Herfotograferen en experimenteren maken altijd al deel uit van Braeckmans artistieke praktijk. De weg naar het uiteindelijke beeld is steeds anders. In FOMU werkt hij voor het eerst met een bestaande fotocollectie. Braeckman fotografeert de collectiebeelden en drukt ze af. Hij beschildert en bekladt ze, of knipt er gaten in. Daarna fotografeert hij de beelden opnieuw en bewerkt ze verder in zijn analoge en digitale donkere kamer.
Het Keizerpanorama maakt ook dit jaar weer deel uit van de collectietentoonstelling: een topstuk uit de FOMU-collectie dat na een grondige restauratie opnieuw te zien is voor het publiek. Het toestel werd in 1905 gemaakt en was toen een moderne machine, een ‘automaat’, bedoeld om een fotografisch spektakel in 3D naar een massapubliek te brengen. Op de krukjes rondom de kijkkast kunnen 25 personen tegelijk plaatsnemen om te genieten van de magie van driedimensionale beelden. Dirk Braeckman heeft voor het panorama vijftig nieuwe stereobeelden geselecteerd uit de FOMU-collectie. Wil jij deze unieke machine in beweging zien? Elke eerste zondag van de maand wordt het keizerpanorama in werking gezet.
Door de context weg te nemen, het formaat te wijzigen en titels toe te voegen doet hij de originele betekenis van de foto’s verschuiven. Een functioneel document verandert in een artistieke foto, een tijdloos visueel gedicht dat meer vragen oproept dan antwoorden biedt. De titel Echtzeit verwijst naar de brug die Braeckman maakt tussen verleden en heden. Op hetzelfde moment – in real time – komen drie perspectieven samen: dat van de oorspronkelijke fotograaf, de blik van Braeckman en die van jou als kijker.