Oord van verderf
Het verhaal van Reynaert de Vos kent zijn roots in het Waasland. Het ‘Land van Reynaert’ omvat 12 Wase gemeenten, waarvan Sint-Niklaas in 2023 het voortouw neemt.
50 jaar geleden was Mark Liebrecht (Marcel Oger), de eerste regisseur van het Reynaertmassaspel op de Grote Markt van Sint-Niklaas. Ter gelegenheid van deze herdenking organiseert de stad in 2023 opnieuw het Reynaertmassaspel en een grote expo rond hedendaagse kunst, verbonden aan de universele en nog steeds hedendaagse thematiek van hebzucht, jaloezie en machtsmisbruik in het verhaal van Reynaert de Vos. Het Cultuurcentrum pakt uit met een expo rond het werk van de kleindochter van Mark Liebrecht, Karen Oger, centraal kunstenaar én curator.
Door de verhalen die ten huize Oger werden verteld en de attributen die na het massaspel bij haar grootouders rondslingerden, raakte ze gefascineerd door dit middeleeuwse epos. De thematiek van de mens met zijn kleine kantjes, hebzucht, jaloezie en machtswellust staat- net zoals in het Reynaert de Vos-verhaal- centraal in haar installaties.
Een drietal jaren geleden is ze het hectische binnenland ontvlucht. Tijdens haar dagelijkse wandelingen op het strand, zoekt ze naar de sporen van die gulzige mens. Al moet ze hiervoor uren wroeten en graven in het rottende zeewier dat zich een 20 cm onder het zijdezachte zand bevindt, het is daar waar ze de sporen van de consumptiemaatschappij blootlegt. Met deze duistere plek onder de grond, legt ze de link naar het hol van de Vos Reynaert.
Burcht Malpertuus is een oord van verderf. Onwetende zieltjes worden gemanipuleerd en op slinkse wijze binnengelokt. Het is een plek waar snode plannen worden gesmeed. Kunst in het hol van de vos is theatraal, rauw, satirisch, dierlijk én kwetsbaar. Karen Oger nodigde een 15-tal hedendaagse kunstenaars uit om mee af te dalen in het oord van verderf.