Nathanaelle Herbelin, The Shower 2018

Nathanaelle Herbelin, The Shower 2018

In de expozaal van Salon Arents gaan eigenzinnige collectiepresentaties in dialoog met de vaste collecties en de blinde vlekken van de werking van Salon Arents. De nieuwste Salon Arents-presentatie neemt je mee in de hedendaagse collectie van een Brugse privéverzamelaar met werken van uitsluitend vrouwelijke artiesten. 

Vanaf zaterdag 4 februari kan je in Salon Arents genieten van een unieke selectie werken uit de kunstcollectie van een Brugse privéverzamelaar. Uiteenlopende hedendaagse werken van zowel opkomende als gerenommeerde internationale namen, maar met één gemeenschappelijke eigenschap: de werken zijn uitsluitend gemaakt door vrouwelijke artiesten, een groep die nog steeds ondervertegenwoordigd is in musea en collecties. 

Doorheen de geschiedenis speelden privékunstverzamelaars een invloedrijke rol in de kunstproductie in de Vlaamse steden. Zij bepaalden wat hot was en traden op als mecenas van verschillende kunstenaars. Vandaag hebben overheden via subsidies en musea die functie grotendeels overgenomen. Toch speelt de privéverzamelaar nog steeds een essentiële en invloedrijke rol. Die privéverzamelaar vult vaak hiaten van overheidscollecties in en deinst er niet voor terug om al vroeg in de carrière van kunstenaars werk aan te kopen. 

Wat is de verhouding tussen privé- en overheidscollecties? Hoe versterken de collecties elkaar en wat kunnen dichtere samenwerkingen opleveren? Vragen die centraal staan in deze collectiepresentatie in Salon Arents. 

Met werk van: Avery Singer, Latifa Echakhch, Anne Imhof, Nathanaëlle Herbelin, Louise Giovanelli, Paula Siebra, Christine Safa, Marina Perez Simão, Ser Serpas, Issy Wood, Miriam Cahn, Joanna Woś, Jill Mulleady, Cassi Namoda, Ivy Haldeman en Tacita Dean. 

Afbeelding: Louise Giovanelli, Prairi 2022