Pierre-Yves Renkin in zijn werkplaats.

Pierre-Yves Renkin in zijn werkplaats.

Pierre-Yves Renkin of de tovenaar van het levende

Animalia, een poëtische en uitdagende tentoonstelling over de biodiversiteit en haar uitdagingen in het licht van de klimaatverandering en de voorname rol van de trein bij dit belangrijke thema. 

De befaamde Belgisch kunstenaar Pierre-Yves Renkin maakte speciaal voor deze tentoonstelling meer dan twintig dierensculpturen, waarvan bijna allen op ware grootte. 

Speciaal voor de gelegenheid creëerde componist Bruno Letort, die meewerkte aan het laatste album van Stromae, een unieke soundtrack voor Train World vol dierengeluiden die in elke kamer de indrukwekkende aanwezigheid versterkt van een bestiarium dat plots tot leven lijkt te komen voor de ogen van het publiek. 

De aanblik van deze kunstcreaties in combinatie met de reuzegrote locomotieven en rijtuigen + het leerrijke luik van deze expo over biodiversiteit en het klimaat maken van Animalia een unieke tentoonstelling. 

We kunnen u alvast verzekeren dat de expo een ware lust voor het oog is, en dat de bezoekers ondergedompeld worden in feeërieke sferen dankzij de sublieme opstelling en scenografie van François Schuiten & ExpoDuo. 

Het is een expo die werkelijk niemand onberoerd laat.

Pierre-Yves Renkin

Als tiener raakt Pierre-Yves Renkin gefascineerd door de voorstelling van dieren en interesseert hij zich voor taxidermie, een techniek die vaak als eigenaardig wordt beschouwd. Op 19-jarige leeftijd wordt hij aangeworven door het Koninklijk Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel, waar hij het vak leert en helpt bij de opbouw van belangrijke collecties van het instituut. Maar de museumwereld blijkt al snel te beperkt voor deze inventieve geest met een overvloedige fantasie. Dus neemt hij de ateliers over van de twee beroemdste taxidermiehuizen van Brussel, die van de Turck en die van Van Tieghem.  
 
In 1988 volgt een nieuwe fase wanneer de beroemdste reclamebureaus een beroep doen op zijn talent en hem ongewone en originele campagnes toevertrouwen. Hij maakt opvallende beelden van onder meer een toekan met een dichtgeknoopte snavel en een giraf die in een auto stapt. Zijn buitengewoon vakmanschap en waanzinnige verbeelding verbluffen steeds weer.  
  
Vanaf dan wordt hij algemeen erkend om zijn kennis als taxidermist zowel als zijn technische vaardigheden, en is hij betrokken bij diverse wetenschappelijke en artistieke activiteiten. In 2002 wordt hij verantwoordelijk voor het naturalistische gedeelte van de Al Wabradierentuin in Qatar. 
 
Maar hij vergeet zijn eerste liefde, het sculpteren van dieren, niet en neemt deel aan verschillende internationale wedstrijden waarin hij prestigieuze prijzen wint. Grote instellingen en particulieren vertrouwen hem ook de reconstructie van uitgestorven soorten toe, zoals de Mauritiaanse dodo, die wordt tentoongesteld in het Muséum d’Histoire naturelle van Parijs. Een exemplaar van deze mythische vogel is overigens speciaal gemaakt voor de tentoonstelling Animalia. 
 
Dergelijke reconstructies zijn typerend voor zijn knowhow. De gebruikte technieken die hij verwierf na zorgvuldig onderzoek stellen hem in staat een verdwenen wereld te doen herleven, zoals die van de Grote Pinguïn, een andere uitgestorven soort. Sinds juni 2022 zijn er drie exemplaren van dit dier te bewonderen in Marseille, in het kader van de reconstructie van de prehistorische Grot van Cosquer. 
 
Pierre-Yves Renkin is regelmatig te bewonderen in galerijen en tentoonstellingen, maar zijn reputatie is voorbehouden gebleven aan insiders. Maar nu delen ze hun passie voor deze kunstenaar met zijn buitengewone persoonlijkheid met het publiek van Train World. 

 teaservideo

 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum