Op een winteravond woonde Rik Wouters in de Muntschouwburg te Brussel, samen met zijn vrouw Nel, een balletvoorstelling bij. Danseres was de grote Amerikaanse ballerina Isadora Duncan, 'Tlsadorable' zals Parijse kunstenaars haar noemden. Rodin, Bourdelle, Dunoyer de Segonzac, om er enkele van te vermelden, lieten zich door haar begeesteren. Haar geïnspireerde vrije expressies, haar magische persoonlijkheid in de beroemde Skythendans, hadden ook Wouters getroffen.
Thuisgekomen in Bosvoorde ging hij dadelijk aan het werk. De idee om een dansende figuur te creëren waar hij sinds meerdere jaren mee rondgelopen had, zou nu een vaste vorm krijgen. Op de kleine zolderkamer, zijn atelier, gaat hij in aanwezigheid van zijn vrouw die hem steeds tot model dient koortsachtig aan het werk. Hij zoekt al schetsend terug naar de extatische beweging van de danseres totdat hij de houding gevonden heeft die hij in klei - later gegoten in brons - zal bestendigen. Het kunstwerk wordt een ware explosie van levensgenot.
In haar biografie van Rik beschrijft Nel Wouters die rusteloze, langdurige arbeid als volgt: 'De grote kunstenares Isadora had nieuwe perspectieven voor hem geopend. Hij begreep dat het naakt wel degelijk voor hem nog aanleiding kon zijn tot een pathetisch werk en dat hij er nog wat anders van kon maken dan een banaal postuur... Met het mes tekende hij in de klei, sneed er door in één trek van boven naar beneden, verdiepte deze tekening met een vaste hand... Het leven werd geboren, warm en lachend, uit de kleimassa en, terwijl de laatste herinnering aan Isadora Duncan verzwond, kwam 'De dwaze maagd' uit hare hulsels te voorschijn... Zij was geworden uiting van de geestdrift en de levensvreugde welke Rik bij zijn werk bezielde...' Vitaal, spontaan, direct jubelt de bacchante de volheid van het leven uit. leven dat voor haar schepper amper 33 jaar duurde, leven dat vol kleur en felheid is geweest. Nauwelijks op één voet steunend, beweegt de danseres in een intens gebaar lichaam en ledematen door de lucht, terwijl de schaterlach van het gelaat de uitbundigheid van de figuur nog onderstreept.