Hans Bol behoort tot de Mechelse school van landschapschilders waarvan de meesten bij een 'doekschilder' opgeleid werden en als zodanig te Mechelen werkten tot zij, om godsdienstige of andere redenen, de stad verlieten en het 'doekschilderen' opgaven.
Carel van Mander licht ons nauwkeurig in over die plaatselijke specialiteit. Zij was niets anders dan een namaak van wandtapijten die met water- of lijmverf op grof lijnwaad geschilderd werden en in vele gevallen decoratieve landschappen voorstelden.
Hans Bol ontving zijn eerste scholing bij zijn oom Jakob. Toen hij zestien geworden was trok hij naar Duitsland waar hij twee jaar te Heidelberg verbleef. Daarna keerde hij naar zijn geboortestad terug en werd er in 1560 als meester ingeschreven. Zijn hierboven genoemde biograaf deelt ons mede dat hij 'behoorlijke doeken in waterverf' maakte en uitstekende landschappen composeerde.
De Spaanse bezetting stelde in 1572 een einde aan zijn Mechelse periode. Hans Bol zocht zijn toevlucht in Antwerpen. Hier verwierf hij in 1574 het meesterschap en een jaar later het burgerrecht. Het duurde echter niet lang of ook de Scheldestad werd door de Spaanse troepen bedreigd. Dat dwong onze kunstenaar in 1584 naar het Noorden te vluchten. Hij woonde er te Dordrecht, te Delft en wellicht ook te Haarlem, tot hij eindelijk in 1591 te Amsterdam belandde om daar in 1593 te sterven. Als zijn voornaamste leerlingen worden Jakob Savery en Joris Hoefnagel genoemd.
Afgezien van het grafisch werk van Hans Bol is er niets uit zijn Mechelse periode aan te wijzen dat hem met volstrekte zekerheid zou kunnen toegeschreven worden. Enkele bewaarde tekeningen uit die tijd laten invloed van Cornelis Massijs en Pieter Bruegel de Oudere vermoeden, maar kondigen reeds een vooruitstrevend en persoonlijk kunstenaar aan.
Tijdens zijn verblijf te Antwerpen zou Hans Bol, volgens het zeggen van Carel van Mander, het schilderen van grote doeken gelaten hebben omdat zij te dikwijls nagebootst werden. Om dit te voorkomen begon hij miniaturen in waterverf of gouache, soms beide gecombineerd, op papier of perkament te schilderen. Ook in Holland zette hij die techniek verder ofschoon hij er ook olieverfschilderingen voortgebracht heeft.