Jo Delahaut, zonder titel, 1946

Jo Delahaut, zonder titel, 1946

Als visionair, de eerste verdediger van de abstracte kunst in België, werkte Jo Delahaut als pedagoog aan een nieuwe relatie met de wereld en de cultuur. Door zijn intelligentie, doorzettingsvermogen en vrijgevigheid was hij zeker de grote promotor van de naoorlogse abstractie. 

De Cahiers Art Abstrait, Formes en Geoform zijn een unieke getuigenis van het begin van deze nieuwe esthetiek. Zij waren de bakermat van een beweging die de instellingen negeerden. Alle werken die erin worden gepresenteerd, getuigen van de kracht en de verscheidenheid aan mogelijkheden van deze beeldtaal, die zich in de loop van de twintigste eeuw heeft gematerialiseerde eeuw. De teksten van deze Cahiers zijn een waardevolle weerspiegeling van de moeilijkheden om te begrijpen, de conceptuele aarzelingen en het verzet van de knapste koppen tegen wat inderdaad een revolutie was. 

Maar in die tijd, zoals zijn hele leven, heeft hij zichzelf nooit naar voren geschoven en al zijn energie gestoken in het creëren van associatieve dynamieken, het bundelen van persoonlijke projecten en het waarborgen van hun zichtbaarheid. Op deze manier gaf hij een enorme impuls aan al diegenen die vervolgens hun eigen weg gingen en in staat waren hun persoonlijke werk uit te voeren. Delahaut is altijd voorstander geweest van het idee van kunst en de verspreiding ervan, om zoveel mogelijk mensen toegang te geven tot kunst. Hij wordt terecht beschouwd als de "bemiddelaar" van artistieke, culturele en intellectuele innovatie. 

De tentoonstelling illustreert de inspanningen van Jo Delahaut om geometrische abstractie bekend en gewaardeerd te maken. Schilderijen van de kunstenaar gaan in dialoog met die van degenen die hij mede bekend heeft gemaakt. 

Tijdens deze tijdelijke tentoonstelling zijn er geen werken van Marthe Donas te zien.