Blanche Gillot Recueil d'estampes par Blanche, s.d. Linogravure

Blanche Gillot, Recueil d'estampes par Blanche, s.d. Linogravure

entre ombres et lumières

Deze tentoonstelling belicht het leven van Gustave Marchoul (1924-2015); niet alleen als kunstenaar, maar ook als docent. Deze sleutelfiguur van de Belgische graveerkunst was onvermoeibaar. Van 1963 tot 1966 was hij professor aan de ‘Académie des Beaux-Arts de Mons’. Van 1966 tot 1989 was hij de verantwoordelijke van het atelier ‘Gravure et illustration du livre’ van ‘La Cambre’. Nadat hij met pensioen gegaan was, is hij ook een van de drijvende krachten achter het ‘Atelier du Livre de Mariemont’ geweest.

Tal van kunstenaars hebben zijn lessen gevolgd en zijn complexe persoonlijkheid leren kennen. Op de gelijkvloerse verdieping van het museum vindt u een verzameling van zijn oud-studenten en een kleine afdeling die aan 3 kunstenaars uit zijn familiekring gewijd is. Op de eerste verdieping van het museum kunt u zijn vele kunstwerken ontdekken, net als zijn vurig verlangen.

Gustave Marchoul (1924-2014) kreeg zijn opleiding in tekenkunst aan de Academie voor Schone Kunsten in Bergen (nu ARTS²); daar ontmoette hij zijn vrouw, Blanche Gillot. Zijn werk ontvouwt zich echter voornamelijk door middel van gravures. Hij gaf kort les aan deze school voordat hij van 1966 tot 1989 hoofd werd van het gravureatelier aan La Cambre. Marchoul produceerde werken in alle grote druktechnieken. Begin jaren 60 was zijn praktijk grotendeels abstract en gestueel. Zijn grootformaat gravures zijn indrukwekkend door hun kracht en leverden hem talrijke prijzen in het buitenland op. Hij werd een centrale figuur in de Europese gravure en nam deel aan de Biënnale van Venetië en de Biënnale van São Paulo. Zijn werk breidde zich al snel uit naar verschillende verbeeldingen: expressionistische fantasieën, familie- of folkloristische beelden, reisherinneringen... Na zijn pensioen produceerde hij ijverig een indrukwekkend aantal houtsneden van landschappen, gesynthetiseerd met verfijnde kleuren. De aandacht voor deze werken was zo groot dat sommige platen meer dan twintig persen vereisten. Doordrenkt met een sterk religieus gevoel, bevatten zijn werken symbolen die zeer direct verband houden met de katholieke religie. Het museum bezit een aanzienlijk aantal stukken van de kunstenaar. Centre de la Gravure et de l’Image imprimée wijdde in 1989 een monografische tentoonstelling aan Gustave Marchoul, na een belangrijke schenking.

Afbeelding: Gustave Marchoul, Puy d’aurore, 1982 Xylogravure

Tentoonstellingen in hetzelfde museum