Beklijvende verhalen over kunst en erfgoed in geschreven vorm, dat ben je al jarenlang gewoon van OKV. Sinds kort geven we aan die verhalen zo mogelijk nog meer schwung dankzij de OKV-podcast.
OKV-podcast
Keramiste Marieke Pauwels die lyrisch vertelt over het tactiele van werken met klei, en hoe ze als jong meisje in het atelier van haar vader al gefascineerd raakte door het alchemistische facet van keramiek - een likje lila dat plots donkerblauw kleurt. Als je haar hoort vertellen, dan zie je de klei transformeren in de bakoven. En terwijl ze hoorbaar een klomp klei bewerkt, lijkt het alsof je naast haar staat in het atelier.
Of filmhistoricus Wouter Hessels die liefdevol vertelt over het eigenzinnige werk van Chantal Akerman. Niet idolaat, maar vol vakkennis, met de nodige duiding en verwijzingen, met oog voor zowel het grote geheel als het veelzeggende detail. Hij bleek de ideale gids om ons door de Akerman-expositie Travelling in Bozar te loodsen. Wie Hessels hoort vertellen, verlangt naar de beslotenheid van een bioscoop om het werk van Akerman te bekijken.
Pauwels en Hessels waren de eerste gasten in de tweemaandelijkse afleveringen van de nieuwe OKV-podcast. Iedere keer zoeken we bij een verhaal uit het magazine een nieuwe invalshoek. Zo staan verhaal en podcast los van elkaar, vullen ze elkaar helemaal aan. We kiezen vaak bewust voor stemmen die niet in het geschreven verhaal aan bod komen, omdat die een ander licht op het onderwerp laten schijnen. Een uitzondering is OKV-redacteur Frank Huygens in de eerste aflevering, auteur van de keramiekspecial die aan de basis lag van de podcast. Huygens is nu eenmaal dé kenner van keramiekkunst in ons land.
Als podcastmaker kom je op plekken waar je anders niet zo snel komt, zoals het atelier van een kunstenaar. Op zo’n bijzondere plaats hangt iets in de lucht, en die magie probeer ik in klank over te brengen op de luisteraar. Of je wandelt aan de hand van een kenner mee door een tentoonstelling, wat ook een aparte ervaring is. Er was niet alleen Wouter Hessels, we konden ook dankzij de verhalen van Elviera Velghe, directeur Publiek & Tentoonstellingen bij Musea Brugge, extra genieten van de tentoonstelling Rebel Garden in Brugge. De Noorse kunstenaar Per Kristian Nygård aan het werk zien tijdens de opbouw van zijn grillige, wervelende tuin op de binnenplaats van het Gruuthusemuseum bleek erg spannend. Je ziet voor je ogen een stoere, vikingachtige figuur die in de gutsende regen met schop en hark aan de nieuwe tuin werkt. Dat beeld verdwijnt niet meer uit je gedachten als je het werk zelf bewondert.
En in de nieuwste aflevering gaan we op stap met kunstenaar Annefloor Arsonne, op zoek naar de ludieke ernst in haar bijzondere werk. We brengen kortom verhalen die je niet leest in het magazine, of in een publieksbrochure, alsof je met een privégids op stap bent.
Volgen?
Klik op volgen om nooit een aflevering van de OKV-podcast te missen.