Victor Delhez en de experimentele fotografie

Een tentoonstelling over de herontdekking van verloren gewaande avant-garde foto's van Victor Delhez en de historische context van 'moderne' fotografie en experiment tijdens het interbellum. 

In 1925 maakte Victor Delhez de overtocht van Antwerpen, waar hij furore maakte bij het Overzicht, naar Zuid-Amerika. Tijdens deze overtocht experimenteerde hij met fotogrammen en -montage en maakte hij abstracte en surrealistische foto's die in 1929 in Buenos Aires werden tentoongesteld. 
 
Dat Delhez zich als grafisch kunstenaar ook tijdelijk richt tot fotografie, mag niet verwonderen. Fotografie beleeft tijdens het interbellum haar tweede jeugd. Moderne fotografen verzetten zich radicaal tegen de traditionele picturalisten en hun typische idyllische en historische scènes. Het experiment staat nu centraal. Geen nostalgie en romantiek, maar activistische fotografie in een veranderende tijdsgeest. 
 
Ze herontdekken en herwaarderen fotografische praktijken in de marge, zoals amateurfotografie of wetenschappelijke fotografie en grijpen de formele inventiviteit ervan aan om het medium op een nieuwe leest te schoeien. Deze tentoonstelling toont aan hoe hun optische en chemische experimenten vorm krijgen in een verfrissende, iconoclastische fotografische stijl.  
 
Grote en minder grote namen en heel wat zwart-wit-contrasten met een breed palet aan tussentonen in een tentoonstelling, gecureerd door Steven Humblet. 'Moderne' fotografen uit het interbellum en hedendaagse fotografen met eenzelfde elan, gedreven door experiment.