Affiche De Superieure ondeugende Joséphin Péladan

De Superieure ondeugende Joséphin Péladan

Sinds 1998, het jaar van de honderdste sterfdag van Rops, heeft het museum geen tijdelijke tentoonstelling meer gewijd aan ‘zijn’ kunstenaar. En toch blijft de kennis rond zijn werk evolueren en elk jaar ontdekt het wetenschappelijke team nieuwe onderzoeksgebieden. Het is om deze reden dat een retrospectieve tentoonstelling rond zijn (niet-gerealiseerde) project, Het Album van de Duivel, werd geboren... Een mooie manier om een publicatie tot stand te brengen die Rops, volgens zijn correspondentie, meerdere keren van plan was te realiseren. 

Met als ingangspunt het werk De Verzoeking van de heilige Antonius (1878), behorend tot de Koninklijke Bibliotheek van België en een niet eerder gepubliceerde tekening uitgeleend door het Marmottan Monet Museum (Parijs), zal de tentoonstelling verschillende Ropsiaanse thema's gedetailleerd beschrijven: de aanwezigheid van de duivel, dierlijkheid, het boek als object van perversie, het kruis onderworpen aan vele “afleidingen”, enz. De tentoonstelling biedt de gelegenheid om de kracht- en inspiratielijnen van Rops te volgen en zal het publiek de mogelijkheid bieden werken uit privécollecties, Belgische en buitenlandse musea, maar ook tekeningen en gravures die doorgaans in de reserves van het museum worden bewaard, te (her)ontdekken. 

Focustentoonstelling De superieure ondeugden, Félicien Rops en Joséphin Péladan

Tegelijkertijd wordt in de vaste collectie van het museum een focustentoonstelling getoond met de titel De superieure ondeugden, Félicien Rops en Joséphin Péladan. In samenwerking met L’Atelier symboliste (Brussel) zal een reeks werken en documenten, waarvan vele nog niet gepubliceerd zijn, de ambivalente relatie tussen Rops en de occultistische schrijver van de Rose+Croix, Péladan, voorstellen. Een publicatie maakt het ons mogelijk terug te keren naar de brieven die tussen de twee mannen zijn uitgewisseld. 

Auteur: Daniel Gueguen, Atelier symboliste