Wouter Crabeth, Het Hertoginnenglas (detail schenkersportret Margaretha van Parma), 1562, glas-in-loodraam

Wouter Crabeth, Het Hertoginnenglas (detail schenkersportret Margaretha van Parma), 1562, glas-in-loodraam

Speciaal voor de expo komen glas-in-loodpanelen uit de Goudse Sint-Janskerk naar Oudenaarde.

Margaretha ten voeten uit

Het Museum Oudenaarde (MOU) brengt Margaretha van Parma (1522-1586) ten voeten uit, met schilderijen, verluchte handschriften, goud- en zilverwerk, glas-in-loodramen en het absolute paradepaardje van die tijd: wandtapijten. Maar ook feesten en haute couture, muziek, valkenjachten en ander vertier evoceren de leefwereld van deze keizersdochter. Margaretha was de eerste dochter van keizer Karel, nog voor hij trouwde, en een van haar zonen was dan weer Alexander Farnese. Ze werd landvoogd van de Nederlanden in een tijd met hoog oplopende religieuze conflicten en uiteindelijk de scheiding tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden: glitter, glamour en bloederige grimmigheid.

Je ziet portretten en schitterende objecten die Margaretha koesterde of waarvoor zij de opdracht gaf. Ontdek de smaak van de keizersdochter en schuif mee aan tafel voor ‘het feest van de eeuw’. Hedendaagse interventies van fotograaf Lieve Blancquaert en luitist Floris De Rycker brengen Margaretha terug tot leven.

Lieve Blancquaert portretteert moderne Margaret(h)a’s en brengt ze samen in een indrukwekkende installatie. Wie zijn in onze tijd de Margaretha’s? Waar staat Margaretha anno 2024 voor? Herkennen we universele, vrouwelijke thema’s? Floris De Rycker ontwikkelt voor de tentoonstelling een soundscape vol sfeer: eigentijds én met echo’s van de muziek aan Margaretha’s hof. 

Margaretha van Parma werd in 1522 gedoopt in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Pamele. Tijdens de tentoonstelling Margaretha - Keizersdochter tussen macht en imago ontdek je in deze kerk de aangrijpende video- en audio-installatie van Lieve Blancquaet en Floris De Rycker. Margaretha door de lens van Lieve Blancquaert | OKV

Met Life in the Margin in Gevaertsdreef 01 willen curatoren Ellen Pil en Alice Vanderschoot een hedendaags luik toevoegen aan de historische tentoonstelling die momenteel in het MOU, Museum Oudenaarde loopt.

Afbeelding: Anoniem, naar Anthonis Mor, Portret van Margaretha van Parma, ca. 1560 , © Royal Collection Enterprises Limited 2024, Royal Collection Trust