Met de solotentoonstelling Fossilis van Riar Rizaldi waan je je instant in een buitenaardse filmset.
Buitenaardse setting
De relatie tussen wetenschap, fictie en technologie staat centraal in de films van cineast Riar Rizaldi. Dit vertaalt zich in zijn eerste solotentoonstelling Fossilis, naar zijn gelijknamige film, in België. In de tentoonstellingsruimtes van Z33 worden bepaalde sets en rekwisieten uit de film opgebouwd of verbeeld. Je waant je onwaarschijnlijk in een buitenaardse setting.
Van afval tot filmset
De decors van Rizaldi’s film zijn volledig gebouwd van afvalmaterialen, zoals een tijdmachine die bestaat uit de behuizing van een septische tank. Het is een uitnodiging om na te denken over afval. Wat gebeurt ermee? Waar gaat het naartoe? Met die vragen in je achterhoofd kan je Fossilis zien als een confronterend en bevreemdend antwoord op de wereldwijde productie van elektronisch afval, waarvan een groot deel in Azië wordt gedumpt en begraven.
Fictie of realiteit
Bepaalde scènes in de film Fossilis zijn moeilijk te plaatsen, zoals een tropisch landschap bezaaid met verroeste consumptiegoederen of een “kannibalenmarkt” in Indonesië waar machines uit elkaar worden gehaald en verkocht voor onderdelen. Dit wekt al snel de vraag of deze scenario’s speculatieve toekomstbeelden zijn of de actualiteit.
Over Riar Rizaldi
Rizaldi studeerde onlangs af aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Zijn films zijn vertoond op verschillende internationale filmfestivals (waaronder Locarno, IFFR, FID Marseille, Viennale, BFI Londen) en ook in Centre Pompidou Parijs, Taipei Biënnale, Istanbul Biënnale, Architectuur Biënnale Venetië, Biënnale Jogja en andere instellingen. Voor de film Fossilis ontving hij de Hyundai Art Lab’s 5th Annual VH Award.