Het Panorama de Vries krijgt een onderkomen in het Turnhoutse stadhuis. Het dertig meter lange schilderij biedt een overzicht van de recente geschiedenis van de stad.
Het woord ‘panorama’ bestaat nog niet zo lang. De term werd in het leven geroepen in 1792 door de Ierse schilder Robert Barker. Hij maakte een ‘allesomvattend schouwspel’ van de Schotse stad Edinburgh. Zijn schilderijen kenden veel bijval: hij bouwde eind 18e eeuw zelfs een cirkelvormig ‘panoramagebouw’, The Panorama of London, waar toeschouwers betaalden om een kopie van hun stad te zien.
Barker was echter niet de eerste die zich bezighield met panorama’s. Hij oogstte zijn succes door de technieken van zijn voorgangers te perfectioneren. Al vanaf de zestiende eeuw poogden kunstenaars om een groot landschap correct en gedetailleerd weer te geven op doek. De Fransman Pierre Prévost – die ondermeer Rome, Amsterdam, Athene en Jeruzalem vertaalde naar het doek – geldt als één van de belangrijkste panoramaschilders.
Het bekendste Belgische panorama is dat van Louis Dumoulin uit 1912. Hij beeldde de Slag bij Waterloo af op een schilderij van twaalf meter hoog en honderdtwintig meter lang. Het panorama is nog steeds te bezichtigen in de rotunda naast de Leeuw van Waterloo.