Niet zelden zijn kunst en leven via een ragfijn draadje met elkaar verweven en is het moeilijk om beide van elkaar te onderscheiden. In het geval van Clémentine Niwemukobwa kan dat letterlijk worden genomen. In haar kunst van vlechtwerk, lijnen en patronen vervagen de grenzen tussen tentoonstellingsruimte en woonkamer, tussen kunstwerk en gebruiksvoorwerp, tussen oud en nieuw. U ontdekt dat in haar eerste solotentoonstelling in de pandgangen van KADOC.
Met haar creaties voert Niwemukobwa een dialoog met Rwandese en andere Centraal-Afrikaanse kunstvormen en -technieken. Het resultaat is een evenwichtig spel tussen traditie en vernieuwing. Ze voegt haar eigen toetsen toe en gebruikt nieuwe materialen, evenwel zonder haar inspiratiebron te overschrijven. Zo wil Niwemukobwa niet enkel een eerbetoon brengen aan de cultuur van haar geboorteland, maar die ook beter begrijpen en er een persoonlijke connectie mee opbouwen. Daarvoor wendt ze zich onder meer tot historische bronnen.
In L’indéfini presenteert Niwemukobwa een visueel verslag van haar onderzoek in de collectie van KADOC. Daarin trof ze foto’s en films aan die – door de ogen van Witte Paters, salesianen, jezuïeten en andere missionarissen – Rwanda en de Rwandese cultuur in beeld brengen. Op basis van dat archiefmateriaal creëerde ze verschillende nieuwe stukken die ze in deze tentoonstelling samenbrengt met reeds bestaand werk, waarvoor ze zich onder meer liet inspireren door Congolese Kuba-motieven.
Niwemukobwa beweegt tussen verschillende werelden, op zoek naar verbindingen en raakvlakken. Met haar werk biedt ze geen definitief antwoord of eindbestemming, maar een verslag van een onafgewerkte zoektocht.
Clémentine Niwemukobwa
Clémentine Niwemukobwa studeerde interieurvormgeving aan LUCA School of Arts en is momenteel student bij Thomas More. Voor recent werk onderzocht ze het archief van KADOC en de CAPA Archives van AfrikaMuseum Tervuren. Oude technieken, grondstoffen en materialen vormen de basis voor hedendaagse abstracte tekeningen die een verhaal vertellen over de twee culturen waarin ze is opgegroeid. Ook in haar meubelstukken staat ‘verbinding’ centraal.
Deze tentoonstelling kwam tot stand met de steun van BAC ART LAB.