De opening van een nieuw museum in Vlaanderen is een bijzondere gebeurtenis, zeker als het om een nieuwbouw gaat. In Tongeren, oudste stad van het land, opende recent het nagelnieuwe Gallo-Romeins Museum.
Een archeologische ontdekkingstocht
Na vier jaar bouwen staat op de plek waar in de derde eeuw een grote luxueuze 'Romeinse' stadswoning stond, een modern museumgebouw met een uniek zicht op de Tongerse basiliek.
Opvallend aan het nieuwe Gallo-Romeinse Museum zijn de grote glazen wand en de muren in koper. De vrijwel hermetisch gesloten achterzijde bakent de rand van de stadskern af. Achter de grote glazen wand, waarin zich de monumentale omgeving spiegelt, wordt de inhoud van het museum gelaagd zichtbaar. Deze gelaagheid van de museale opstelling refereert naar de archeologische gelaagdheid van de stad Tongeren zelf.
Een bezoek aan het nieuwe Gallo-Romeins Museum is opgebouwd als een archeologische ontdekkingstocht. De 'symbolische' toegang tot het museum situeert zich aan de Romeinse toren onder het Vrijthof in het hartje van Tongeren. De tweede etappe voert de bezoeker naar verdieping min één. In een door filmmaker Stijn Coninx en decorbouwer Niek Kortekaas ontworpen decor wordt de bezoeker geconfronteerd met de fascinerende wereld van oude en recente 'archeologische ruïnes' en het geheim van de dodecaëder, een raadselachtig voorwerp uit de museumverzameling. De dodecaëder is een bronzen, hol voorwerp, opgebouwd uit 12 vijfhoekige vlakken, 20 hoeken en 30 graten of zijden. De dodecaëder behoort tot de vijf zogenaamde Platonische lichamen. Waartoe een dodecaëder diende is niet bekend.
De tegenstelling tussen het 'fantastische' decorum van Coninx-Kortekaas waarin archeologische ruïnes uit alle tijden moeiteloos door elkaar worden gemalen en de sobere opstelling van de collectiestukken kan nauwelijks groter. De tentoongestelde objecten worden geïntegreerd in een verhaal: de cultuurhistorische evolutie van de eerste bewoners tot de Merovingers in onze gewesten. In de prehistorische afdeling worden de voorwerpen gepresenteerd op 'archeologische velden'. Via een monumentale trap verlaat de bezoeker de prehistorie. Op het gelijkvloers bevindt zich de GalloRomeinse afdeling. De regelmatige 'stadsplattegrond', zo opvallend voor het Romeinse Tongeren, is gekozen als stramien voor de archeologisch opgevatte presentatie. Na de Romeinen vestigen de Germanen zich in Tongeren, zoals de 'graven' van de Merovingische afdeling bevestigen.
Na de pehistorische 'velden', de Romeinse 'stad' en de Merovingische 'graven' staat de bezoeker opnieuw voor de glazen wand. Aan de andere zijde zet zich het cultuurhistorisch verhaal van Tongeren en deze regio verder. Toeristische informatie vindt hij of zij in het auditorium; videoprojecties geven een beeld van het Haspengouwse cultuurlandschap en in het museumcafé bouwden Luc Van der Hallen en Marc Milissen cafétafels met ingebouwde foto-cd en panoramakijkers.
Het verhaal van het modern archeologisch onderzoek van de regio wordt voorbehouden aan de studiecollectie op de eerste verdieping. Anders dan in de permanente collectie ligt hier de nadruk op het samenspel van archeologie en andere wetenschappelijke disciplines, op de zorgvuldige en stapsgewijze reconstructie van het onbekende verleden.
Het nieuwe Gallo-Romeins Museum is veel meer dan louter een ruimte om het verleden in uit te stallen en te bewaren. Het is een sober en functioneel gebouw met monumentale allures. Een ideaal vertrekpunt voor een ontdekkingstocht door de geschiedenis van stad en streek.
Praktisch
Provinciaal Gallo-Romeins Museum, Tongeren