Dieric Bouts (ca. 1410/20-1475) is een van de meest ongrijpbare figuren uit de geschiedenis van de westerse kunst. Aangezien hij beïnvloed werd door het realisme van Jan van Eyck (ca. 1390/1400-1441) en de bewogen beeldtaal van Rogier van der Weyden (1399-1464), wordt hij beschouwd als een Vlaamse primitief van de tweede generatie. Daarnaast noemt men hem weleens de ‘schilder van de stilte’ omwille van de contemplatieve sfeer van zijn schilderijen. Maar is de Brabantse meester niet meer dan dat en laten deze interpretaties en etiketten niet te weinig ruimte voor het innovatieve karakter van zijn werken en zijn geheel eigen artistieke synthese? 

Dit artikel is beschikbaar voor abonnees

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Reeds abonnee? Dan kan je hier inloggen.

Abonnement

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en u ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Abonnement online

Lees alle artikels van OKV online en doorzoek de voorbije vijftig jaargangen voor slechts €27.

Abonnement + Museumpas

Wie een nieuwe Museumpas (€59) aanschaft samen met een OKV-abonnement (€55) betaalt slechts €110i.p.v. €114voor combi museumpas en abonnement.

Proefabonnement

Proef eens van OKV.
Voor €28 krijg je drie nummers toegestuurd.