Hoe beweegt geluid zich door de ruimte? En hoe krijgen klanken dan een andere politieke gelaagdheid? Deze vragen liggen aan de basis van Mathison’s serie From Signal to Decay, waarvan het vierde luik zich door het hele gebouw van Argos ontvouwt. Het is de eerste solotentoonstelling in België van de Britse componist en audiovisuele kunstenaar Trevor Mathison.
Mathison is een stichtend lid van het legendarische multimediale kunstinitiatief Black Audio Film Collective, waarin hij een centrale rol speelde door een sonische taal in te zetten dat elementen uit dub, concrete en industriële muziek gebruikte. Parallel met deze activiteiten ontwikkelde hij ook een krachtig oeuvre als individueel kunstenaar.
Voor argos presenteert Mathison een unieke configuratie van voornamelijk nieuwe werken, uitgevoerd in verschillende media. In de tentoonstelling focust hij zich op de manier waarop geluid zich door de ruimte beweegt en achtereenvolgens uiteenvalt, terwijl hij aan dit proces verschillende sociaal-politieke en aan de locatie specifieke lagen toevoegt.
Tijdens zijn bezoek eerder dit jaar, startte Mathison een geluidsonderzoek van het argos gebouw, waarbij hij meerdere opnames van het gebouw maakte, en van de omliggende wijk. Als voormalig pakhuis voor het rijpen van bananen, gebouwd in de jaren 1960, is de oorspronkelijke functie van het gebouw nauw verbonden aan de wereldwijde handel en distributie van deze producten. Tot het begin van de 20e eeuw vond deze handel vooral plaats in de omgeving van argos, waar bananen uit Congo werden ingevoerd. Sporen van deze activiteit zijn vandaag nog steeds aanwezig in het stedelijk weefsel van Brussel, bijvoorbeeld door visuele verwijzingen op gebouwen. Desondanks verschoven de handelsroutes voor bananen geleidelijk aan naar Latijns-Amerika. Opmerkelijk genoeg werd het gebouw argos net in die periode als opslagplaats voor dit fruit opgericht.