Maria Blondeel - Continuous Remastering BORDEN

Het beeld op de affiche werd al in 1987 op een affiche gebruikt. Het werd herwerkt naar de huidige affiche voor de tentoonstelling in 2023, 36 jaar later. Net zoals de affiche geremasterd werd, zal de bezoeker getuige zijn van meerdere werken waarbij de kunstenares een Remastering laat zien van efemeer werk.  

Maria Blondeel woont en werkt in Sint Amandsberg, België. Ze werd geboren in Halle, Vlaams-Brabant in 1963. Maria is beeldend kunstenaar en fotograaf. Ze is manager van de activiteit 10532 Atelierhuis. 

Maria Blondeel toont nieuw werk, blauwdrukken en artefacten uit haar archief. Naar analogie met haar artistiek onderzoek richt de kunstenares een retrospectieve blik op haar eigen werk en leven.  

De blauwdrukken van Maria Blondeel in BLWDRKland 

Maria Blondeel vertelt over de start van haar blauwdrukken: “Ik ontdekte de mogelijkheden van lichtgevoelige materialen toen ik in een stock Américain op de Kortrijksesteenweg grote pakken papier, die in de jaren ‘80 afgevoerd werden door het terugschroeven van de Amerikaanse militaire aanwezigheid in Europa, aangeboden kreeg voor slechts een paar frank. Dit diazo-blauwdrukpapier is een industriële versie uit de jaren ‘40 van de cyanotypie. In Europa is de techniek nu vrijwel volledig vervangen door andere fotokopieertechnieken en CAD-computers met plotters en grote printers. De paradox van de diazo-blauwdruk is dat deze door licht vorm krijgt, maar dat licht tegelijk ook de oorzaak van zijn verdwijning is. De blauwdruk als reprografie verkleurt - onder invloed van tijd en invallend licht - van een diepe paarse kleur naar een zachte okertint.”  

Het beeld op de affiche werd al in 1987 op een affiche gebruikt. Het werd herwerkt naar de huidige affiche voor de tentoonstelling in 2023, 36 jaar later. Net zoals de affiche geremasterd werd, zal de bezoeker getuige zijn van meerdere werken waarbij de kunstenares een Remastering laat zien van efemeer werk.  

De familie Gevaert als mythische inspiratiebronnen 

De mythische inspiratiebronnen van Maria Blondeel zijn de kosmopolitische, ecologische en artistieke projecten van de familie Gevaert, Lima en de Commune van Sint-Martens-Latem.  

De huiselijke stillevens en de artefacten van de kunstenaars van de Latemse groepen staan in schril contrast met de motoren, de elektrische huishoudmachines en het overbodige aantal gebruiksvoorwerpen van de gouden jaren ‘60 in West-Europa, toen de consumptiemaatschappij, waarin zij zelf opgroeide, floreerde. Aan de andere kant groeide de ecologische stroming, evenals de natuurbescherming, de vredesbeweging tegen de nucleaire bewapening, de vrouwenemancipatie en de hedendaagse kunst. 

Unieke samenwerking tussen lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en Museum Dhondt-Dhaenens 

Voor Maria Blondeel was het gemeentelijk museum Gevaert-Minne in Sint-Martens-Latem dan ook de meest geschikte locatie om voor de eerste keer haar project BORDEN dicht bij huis tentoon te stellen. Een unieke samenwerking tussen lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en Museum Dhondt-Dhaenens (MDD) kreeg in de uitwerking van deze tentoonstelling vorm.  

In het verleden werkte Museum Dhondt-Dhaenens al samen met het lokaal bestuur in functie van de Biënnales voor de Schilderkunst. Het gemeentelijk museum Gust De Smet te Deurle en de crypte van het gemeentehuis van Sint-Martens-Latem fungeerden toen als gastlocaties voor de tentoonstellingen van Museum Dhondt-Dhaenens.   

Het lokaal bestuur stelde voor deze unieke samenwerking dan ook Laurens Otto, curator Kunsten van MDD, als één van de twee curatoren aan.

Afbeelding: Maria Blondeel, Blauwdruk 85BRDN6 nr. 5, 1985, fotogram op diazo papier, 565 mm x 870 mm