Nadia Naveau

Nadia Naveau

Lees het artikel in OKV hier.

Wie Barokke Influencers volgt, weet dat het festival de expliciete ambitie heeft om een dialoog aan te gaan tussen traditie en vernieuwing, maar ook tussen kunst en het bredere maatschappelijke debat. 
 
De barok belichaamde die dialoog in de 17de eeuw, de avant-garde ging ook die dialoog aan tijdens het interbellum, maar op welke manieren staan kunstenaars vandaag in dialoog met de wereld? En op welke manieren kunnen ze vanuit hun kunstenaarspraktijk mee nadenken over de uitdagingen van de toekomst? 
 
Dat onderzoeken vijf hedendaagse kunstenaarscollectieven in Zoek-Stadion, een artistiek laboratorium dat vanaf 24 juni tot en met 3 december wordt ingericht in het Havenhuis. Curator Sergio Servellón nodigt FAAR, Extra Curriculum, Antwerpen Reactief, ARTwork en MUCE uit om afwisselend vier weken een permanente installatie in het Havenhuis te vullen en een publieksprogramma te maken, dat deels online zal worden gecapteerd.  

Het werk van Nadia Naveau krijgt een centrale plaats in het laboratorium, omdat haar werk symbool staat voor de verstrengeling van traditie en vernieuwing. In hun weelderigheid en luxe sluiten Naveaus sculpturen vormelijk nauw aan bij de barok. 

Net zoals bij de Sodaliteit die in de 17de eeuw nadacht over maatschappelijke kwesties, ligt de focus op kennisdeling en samenwerking. 

Als hoofdsponsor van het festival Barokke Influencers wil Port of Antwerp-Bruges met de expo Zoek-Stadion het belang van vernieuwing benadrukken in een periode vol uitdagingen. De expo, waarbij jongeren zoveel mogelijk worden betrokken, richt zich op een breed en inclusief publiek. Het Havenhuis zal zelf ook een plek innemen in de programmatie, waarbij wordt gefocust op thema’s als duurzaamheid, de energie-omslag en innovatie. 

Nadia Naveau experimenteert met vormen, materialen en kleurgebruik. Ze put inspiratie uit verschillende contexten die versmelten in een eigenzinnige iconografie. Met haar sculpturen verkent ze de grenzen tussen het figuratieve en het abstracte, het barokke en het gestileerde, het hedendaagse en het klassieke. In het Havenhuis stelt ze haar veelvormige sculpturen tentoon. Ze variëren in schaal van zeer klein tot levensgroot en worden gerealiseerd in uiteenlopende materialen: gips, keramiek, polyester, beton of plasticine.