Diafaan VII, het lijkt op een soort vorstelijke opvolging. In het Groot Begijnhof bedoelen we het zeker niet zo dynastiek of plechtig maar we willen toch wel de aandacht trekken en vooral de aandacht vestigen op de nobele kunst van het maken van en het werken met glas. Glastentoonstellingen zijn niet alledaags en vergen speciale aandacht van de bezoeker. Daarom is het zo uitzonderlijk dat sinds 2003 nu een 7de editie van Diafaan kan plaatsvinden in het Groot Begijnhof van Sint-Amandsberg.
Het is niet toevallig hier. In de kerk van het neogotieke begijnhof spelen de glasramen, vervaardigd in de beste Gentse ateliers, een glansrol. Onder impuls van kunsthistorica Aletta Rambaut, lid van de raad van bestuur, is er in het hof reeds sinds 2003 een levendige belangstelling gewekt voor glaskunst. De spraakmakende tentoonstelling Fantasie of realiteit? Glasgeheimen bij van Eyck was ongetwijfeld een hoogtepunt. De belangstelling voor de glaskunst is er alleen maar door versterkt. Nieuw hedendaagse en internationale glaskunstenaars vertonen voornamelijk nieuw werk maar er wordt ook aandacht gevraagd voor historisch glas dat in Gent en omgeving is ontdekt en dat belangstelling en bescherming verdient.
Curator Sylvie Vandenhoucke, kunstenaar, onderzoeker en docent sculptuur, glas en keramiek aan LUCA School of Arts, heeft een twintigtal glaskunstenaars geselecteerd en plaatst hun werk in de kerk van het Hof en in het specifieke convent nr. 15. Zo kan de bezoeker veelzijdig kennismaken met het Begijnhof maar vooral ook met glaswerk, geschapen uit basisnatuurproducten: zand, zout, kalk, lucht en vuur… Pure schoonheid dus. Diafaan betekent letterlijk: doorschijnend – transparant. Het wordt terug een ervaring om door glaskunst heen een transparant zicht te krijgen op het Groot Begijnhof dat blijvend aandacht verdient.
Lieven Decaluwe
Voorzitter Groot Begijnhof Sinte-Elisabeth