Willy Anthoons , een tijdgenoot van Idel Ianchelevici, met wie hij exposeerde op de tentoonstelling Tendances contemporaines in La Louvière, was een sleutelkunstenaar van de Belgische avant-garde. Mede-oprichter van de Young Belgian Painting, waarin hij de enige vertegenwoordiger van de beeldhouwkunst is, dicht bij Michel Seuphor of Ossip Zadkine, Willy Anthoons lokt vandaag slechts een zwakke echo uit bij het publiek. Anthoons, een kunstenaar die opvalt door de standvastigheid van zijn onderzoek, de kracht van zijn taal en de samenhang van zijn veelzijdige werk, maakt gebruik van het overwinnen van de regels en conventies van abstractie van die tijd om een zeer persoonlijke lyriek te vertalen, doordrenkt van universaliteit en mystiek.
Willy Anthoons (1911-1982) werd opgeleid aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Brussel, aan de Ecole des Arts Décoratifs te Elsene en aan de Hogeschool La Cambre. Hij was een van de belangrijkste kunstenaars van de Belgische avant-gardebeweging. Als medeoprichter van Jeune Peinture belge, waarin hij als enige de beeldhouwkunst vertegenwoordigde, bood hij een kunstvorm aan die op innerlijkheid, lyriek en spiritualiteit gericht was. Na zijn eerste figuratieve periode richtte deze kunstenaar zich tot de abstractie, met de bedoeling extreem sobere vormen te bereiken. Deze tentoonstelling illustreert de vele facetten van Willy Anthoons' bijzondere parcours – beeldhouwwerken, mobielen, tekeningen, gescheurde papieren en sacrale kunstwerken – aan de hand van werken uit prestigieuze Belgische of Franse openbare en private collecties.
Als afstammeling van een familie beeldhouwers-houtbewerkers werd de Belgische beeldhouwer Willy Anthoons (1911-1982) geboren in Mechelen, een stad met een levendige houttraditie.