Voor de derde editie van de tentoonstellingscyclus Remedies, die in het najaar van 2021 voor het eerst plaatsvond, nodigen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten de multidisciplinaire Belgische kunstenaar Johan Van Mullem uit in dialoog te gaan met de permanente verzameling. Deze tekenaar, schilder en beeldhouwer is afkomstig uit Brugge, in 1959 geboren te Congo, maar woont en werkt in Brussel waardoor hij meteen de veelzijdigheid van ons land belichaamt.
Van opleiding architect is Van Mullem iemand die voortdurend tekent. Hij is van mening dat tekenen aan de oorsprong ligt van de schilderkunst. Tot heel recent was hij vooral bekend om zijn imaginaire gezichten die de intimiteit van de persoon reflecteren. De lockdown leidde tot het verkennen van nieuwe horizonten met name zijn (innerlijke) tuin, als een ruimte die de verbinding maakt met wat zich buiten ons afspeelt. Dit vegetale universum roept een gevoel van vrijheid en sereniteit op. De fantasierijke landschappen doen zijn kleurenpalet openbloeien wat culmineert in een bijzondere luminescentie, nog versterkt door het gebruik van ets- en drukinkten...
Het werk van Johan Van Mullem lijkt te ontstaan uit onderliggende kunsthistorische herinneringen: in zijn werk wisselen profane thema's, portretten en landschappen elkaar af. Ze bevatten een enorme aanwezigheid, maar zijn tegelijkertijd ongrijpbaar wat hen een bijna religieus-initiërende uitstraling geeft. Te midden van het Old Masters Museum confronteren zijn tekeningen, schilderijen en sculpturen ons met een dualiteit waarin onze duistere zijde zich verzoent met de hoop die ons onvermijdelijk drijft.
Een vijftigtal nieuwe werken, in soms indrukwekkende formaten, laveren tussen emotie en herinnering, beweging en licht. Ze openen een tijdframe wars van elke urgentie. Ze bieden het publiek een nieuw perspectief op de manier waarop een hedendaagse creatie zich verhoudt tot haar historische wortels.