Verlengd tot 28 januari.
Dit najaar is het 30 jaar geleden dat de steenkoolmijn van Zolder, als allerlaatste van de Benelux, haar deuren moest sluiten. Het einde van een industrieel tijdperk. De gemeente Heusden-Zolder en cultuurcentrum MUZE herdenken deze sluiting met het project MIJN|KRACHT van 1 juli tot en met 31 december 2022. Het is een breed interdisciplinair en sociaal-artistiek traject met theater, film, muziek en beeldende kunst om het erfgoed van de steenkoolmijnen en de toekomst ervan onder de aandacht te brengen.
Hét hoogtepunt van MIJN|KRACHT is de tentoonstelling KOMPELKOPPEN. Gemeente Heusden-Zolder & CC MUZE vroegen aan de Belgische topfotograaf Stephan Vanfleteren of hij een reeks wilde maken over mijnwerkers die actief waren in de Limburgse mijnstreek als een eerbetoon aan een generatie van bijzondere arbeiders. Vanfleteren aanvaarde deze opdracht met veel passie en vuur en betrok meteen zijn artistieke broeder Stef Van Alsenoy bij het project. Vanfleteren & Van Alsenoy werkten vroeger al samen voor de straffe projecten ‘Surf Tribe’, ‘Atlantik Wall’, ‘Ickx/Merckx’, ‘En Avant, Marche’ en ‘In Het Zwart’.
Tijdens de lente en zomer zijn – via een breed gedeelde oproep – bijna 100 mijnwerkers verzameld die werden gefotografeerd in een studiosetting in CC MUZE. MUZE is trouwens gevestigd in de voormalige ophaalmachinegebouwen van de Zolderse steenkoolmijn. Het initiële idee was om 30 portretten te maken van diverse nationaliteiten en functies in de steenkoolmijn. Maar de energie van Vanfleteren & Van Alsenoy kende geen grenzen en ze gingen diep, zeer diep. Uiteindelijk zal KOMPELKOPPEN 60 unieke beelden tonen. Vanfleteren beeldhouwt zijn onderwerp met intense contrasten en subtiele grijswaarden. Hij duikt in de diepte op zoek naar licht in de blikken van de mijnwerkers. De expo is een visueel document van indringende portretten van arbeiders die uit het duister gelicht worden. Naast portretten van karaktervolle koppen, diverse nationaliteiten, groepsfoto’s en stillevens is er ook een hedendaagse en abstracte filmprojectie te zien, gemaakt met Stef Van Alsenoy. Daarenboven betovert Van Alsenoy de expo met authentieke geluidsfragmenten tot een unheimliche soundscape. Kortom, een unieke ervaring als waardevolle herinnering aan een vergane Belgische industrie en haar arbeiders.
De beelden worden gepresenteerd in een grote black box in de magistrale compressorenzaal van ZLDR Luchtfabriek, waar je als bezoeker kan dwalen tussen de indrukwekkende machines. Al de gefotografeerde mijnwerkers zijn ook geïnterviewd en dat heeft geleid tot bijna 18 uur getuigenissen over het bijzondere mijnwerk. Van Alsenoy heeft deze gesprekken herleid tot een document van 165 minuten. Deze getuigenissen kan je ontdekken in een ruimte naast de expositie.
KOMPELKOPPEN is gemaakt met steun van gemeente Heusden-Zolder, cultuurcentrum MUZE, ECRU (erfgoed- en cultuurcel van de mijnstreek), CVO De Verdieping, vzw Het Vervolg, vzw Vriendenkring KS, mijnmuseum Beringen, mijnmuseum Waterschei & Vlaanderen (bovenlokaal cultuurdecreet).
STEPHAN VANFLETEREN
Stephan Vanfleteren (°1969) is één van de meest gerenommeerde fotografen van België. Bij het grote publiek wordt hij vooral geroemd om zijn indringende zwart-wit portretten van beroemde en anonieme mensen. Zijn oeuvre is echter veel diverser dan dat. Vanfleteren begon zijn carrière als persfotograaf en maakte boeiende reportages van gebeurtenissen die het nieuws beheersten. Later begon hij een variatie aan thema’s uit te werken in uitgebreide fotoreportages, gaande van winkelgevels tot een reis langs de mythische Atlantik Wall.
STEF VAN ALSENOY
Stef Van Alsenoy is sound designer, fotograaf en recording engineer. Hij creëerde surround soundscapes voor o.a. Stephan Vanfleteren, Brussels Philharmonic en het Vlaams Radiokoor, theatermaker Kris Verdonck en ook voor zijn eigen werk als fotograaf. Voor Stephan Vanfleteren creëerde hij soundscapes voor de permanente tentoonstelling ‘Atlantik Wall’ in Raversyde en voor de tentoonstellingen ‘Surf Tribe’ (‘The Wave’), ‘Ickx/Merckx’, ‘En Avant, Marche’ en ‘In Het Zwart’.