Lithografie is een grafisch hoogstandje dat we moeten koesteren. Dit jaar loopt vanuit het Nationaal Museum voor de Speelkaart een project waarbij meester Cyriel Verbist zijn kennis en vakmanschap rond lithografie overdraagt aan drie gepassioneerde leerlingen: Eline Van Deun, Laura Meeus en Dries Leysen.
De drie jonge mensen hebben reeds een flinke bagage én een grote interesse in de grafische sector. Naast het overbrengen van de praktische kennis, komen ook de lokale geschiedenis en een reeks werkbezoeken aan bod. Het resultaat van dit traject is nu onderwerp van een interactieve expo.
Puur specialistenwerk. Dat mag je zeggen van lithografie of steendruk. De techniek werd uitgevonden op het einde van de 18de eeuw door Alois Senefelder, een Duits graficus die op zoek was naar een manier om zijn toneelscripts op meerdere exemplaren af te drukken. Hij baseerde zich hiervoor op het principe dat water en vet elkaar afstoten en dat je met kalksteen inkt op papier kunt drukken. De techniek werd razend populair, ondanks het arbeidsintensieve karakter, zeker als je met verschillende kleuren wilde werken. De opkomst van de moderne offsetdruk duwde de lithografie in de loop van de 20ste eeuw dan ook naar de achtergrond.
In de tentoonstelling wordt de lithografie techniek glashelder uitgelegd, van de voorbereiding van de steen tot de tekening. Bezoekers mogen bovendien zelf de handen uit de mouwen steken en proefjes doen, klasgroepen kunnen een atelier volgen. Alles gebeurt op een veilige manier met oog voor de hygiëne-maatregelen.
Het meester-leerling project kadert binnen het beleid rond immaterieel cultureel erfgoed. De Vlaamse overheid is er zich degelijk van bewust dat niet-tastbaar erfgoed - dat in de hoofden en handen van mensen zit - erg waardevol maar kwetsbaar is, en biedt financiële steun voor het behoud ervan.