De 200.000 haren op de borstelsteel van Fiamma Osimo verwijzen naar het aantal borstels dat elke dag gemaakt wordt in Izegem. 

De 200.000 haren op de borstelsteel van Fiamma Osimo verwijzen naar het aantal borstels dat elke dag gemaakt wordt in Izegem.  

40 jaar geleden opende het Nationaal Borstelmuseum in Izegem de deuren. Het museum wou hulde brengen aan de borstelnijverheid en verzamelde doorheen de jaren een omvangrijke collectie borstels, borsteltoebehoren en borstelmachines. In 2017 werden de collecties van het Borstelmuseum en het Schoeiselmuseum verenigd in industriële erfgoedsite Eperon d’Or. 

Verschillende borstelbedrijven zijn zich echter al die tijd blijven ontwikkelen en produceren samen nog jaarlijks miljoenen borstels in de regio Izegem. De borstelindustrie is hier dus nog steeds actueel, creatief en vernieuwend! 

Hedendaagse kunst 

Om die hedendaagse bedrijvigheid te accentueren, kiest Eperon d’Or in deze tentoonstelling voor een gedurfd en origineel partnership met hedendaagse kunst. Na een ‘open call’ op de kunstenaarsfora Kunstenpunt.be en Kunstwerkt.be engageren iets meer dan 20 kunstenaars uit Brussel, Antwerpen, Gent, Hasselt en zelfs Nederland zich om in dialoog te gaan met het prachtige gebouw en de unieke borstelcollecties. 

Alle deelnemende kunstenaars krijgen exact dezelfde grondstof ter beschikking: een eenvoudige veegborstel in kokosvezel. De opdracht is even eenvoudig als uitdagend: verhef deze borstel tot een kunstwerk, dat mag aangeraakt worden! Kunstenaar en ontwerper Willy Cauwelier treedt op als gastcurator en creëert tevens een opmerkelijke installatie in het museum: een tactiele kunstmeridiaan… gemaakt uit duizenden borstels. 

Het verrassende resultaat moet je gezien – of beter nog: gevoeld – hebben!