De najaarstentoonstelling van Autoworld staat in het teken van de honderdste verjaardag van ons “Nationale” Circuit van Spa-Francorchamps. Dat werd immers op 12 augustus 1921 ingehuldigd, ook al liep dat niet helemaal zoals gepland. Omdat er slechts één auto kwam opdagen, werden enkel enkele motorraces gehouden. Het zou nog exact een jaar duren vooraleer de eerste autowedstrijd werd georganiseerd: de Grote Prijs van de RACB werd er verreden over 600 km. Winnaar was een Belg, Baron de Tornaco, aan het stuur van een Impéria-Abadal voorzien van Engelbert banden. “Een driedubbele Belgische overwinning” zo lezen we in “L’Automobile Belge” van 20 augustus 1922. Maar dit is de mooie kant van het verhaal, lezen we iets verder: geen van de grote merken zoals Ballot, Peugeot, Sunbeam, Fiat of Bugatti verschenen aan de start, en ook de grote Belgische merken ontbraken op het appel: Minerva, Nagant en Excelsior. In totaal verschenen er nauwelijks 12 auto’s aan de start… slechts 3 haalden de eindmeet. De reden van de magere opkomst? Een reglement dat heel wat categorieën van auto’s uitsloot, en heel wat merken die de wedstrijd niet belangrijk genoeg achtten om een grote inspanning te leveren. Gelukkig voor het circuit zou de geschiedenis zich niet herhalen…
Circuit de Spa-Francorchamps 100 Years
until
Autoworld
Jubelpark 11
1000 Brussel
België
© autoworld.be